Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:880 (2006-2007)
Innlevert: 12.04.2007
Sendt: 12.04.2007
Besvart: 19.04.2007 av samferdselsminister Liv Signe Navarsete

Arne Sortevik (FrP)

Spørsmål

Arne Sortevik (FrP): I forbindelse med at Statens vegvesen i dag 11. april 2007 har fremlagt foreløpig resultat av en landsomfattende inspeksjon av veitunneler, fremkommer det at de aller fleste tunneler med hvelv forventes ferdig inspisert i løpet av april, men for noen tunneler på Vestlandet vil det ikke bli ferdig før i løpet av høsten 2007.
Kan statsråden opplyse hvilke tunneler dette gjelder, og hva årsaken er til at arbeidet med sikkerhetsinspeksjon av tunneler på Vestlandet først blir ferdig til høsten?

Begrunnelse

Informasjon formidlet av så vel Samferdselsdepartementets ledelse og Statens vegvesen i dag gir et inntrykk av at alle veitunneler i hele landet med unntak av de 7 tunnelene på E18 i nordre Vestfold er sikkerhetsmessig klarert. Dette stemmer ikke.
Vegvesenet opplyser selv at "de fleste tunneler med hvelv forventes ferdig inspisert i løpet av april". Det betyr at inspeksjon ikke er gjennomført og at rapport ikke foreligger. Videre heter det på Vegvesenets hjemmeside at "men for noen tunneler på Vestlandet vil det ikke bli ferdig før i løpet av høsten 2007". Denne informasjonen finnes på underliggende dokument, og understreker at det bilde som vegmyndigheten i dag har gått ut med langt fra er korrekt.

Liv Signe Navarsete (Sp)

Svar

Liv Signe Navarsete: Vegdirektoratet ba 15. februar 2007 om at regionvegkontorene bekreftet at det forelå planer, og at det var dokumentert at det var foretatt rutinemessige inspeksjoner av tunnelene i samsvar med retningslinjene. Dersom regionene ikke var à jour med dette arbeidet ba direktoratet om at det ble gjennomført inspeksjoner i samsvar med retningslinjene. Først skulle dette gjøres for tunneler med hvelv.
Jeg vil påpeke at vegdirektørens bestilling innebar at det skulle gjennomføres inspeksjoner på de tunnelene der en ikke kunne dokumentere at rutinemessige inspeksjoner var foretatt.
Vegdirektoratet ga formiddagen 11. april Samferdselsdepartementet en foreløpig orientering om status og resultatet av tunnelinspeksjonene basert på regionvegkontorenes tilbakemeldinger.
Det som ble opplyst fra både Statens vegvesen og statsråden, slik det er referert i representantens begrunnelse for spørsmålet, var at "Resultatet er at en stor andel av tunneler med hvelv er enten dokumentert inspisert eller nå blitt inspisert uten at det er funnet forhold som gjør ekstra sikring nødvendig. (Tunnelene i nordre Vestfold er da holdt utenfor). De aller fleste tunneler med hvelv forventes ferdig inspisert i løpet av april, men for noen tunneler på Vestlandet vil det ikke bli ferdig før i løpet av høsten 2007".
Tunneler med hvelv som har blitt bygget etter eldre retningslinjer uten tilrettelegging for inspeksjon, var ikke en del av grunnlaget for den foreløpige orienteringen 11. april. Disse tunnelene var forutsatt bygget og sikret slik at inspeksjon skulle være unødvendig. Slike tunneler blir bare inspisert fra trafikkrommet for å se etter deformasjoner eller sprekker i overflaten som indikerer at hvelvet må tas ned for nærmere undersøkelser. Slike tunneler er det relativt mange av i region vest.
Som en del av den ekstraordinære innsatsen for å forsikre trafikantene om at norske tunneler er trygge, vil det også for disse tunnelene nå bli satt i verk tiltak for å muliggjøre inspeksjon. Vegdirektoratet har bestemt hvilken metode som skal brukes, og en tidsplan for når disse tunnelene skal inspiseres, er under utarbeidelse.
En liste over hvilke tunneler dette gjelder, er under utarbeidelse og vil bli ettersendt så snart den foreligger. Mange tunneler med frittstående hvelv er også bygget med inspeksjonsluker før 2006, da de ovennevnte retningslinjene ble endret. Dette har gjort at Statens vegvesen har kunnet inspisere så mange av denne typen som de faktisk har gjort.
Med unntak av de ovennevnte tunneler hvor det må settes i verk ekstraordinære tiltak for å muliggjøre inspeksjon, vil de øvrige tunnelene i Statens vegvesens region vest være ferdig inspisert i løpet av april.

Vedlegg til svar:

Tunneler med hvelv som må utstyres med adgangsmulighet
NB; Dette er tunneler der deler av tunnelen er utstyrt med hvelv. Det er alt fra vann og frostsikring i inngangspartiene, og enkelte mindre områder inne i tunnelen, til noen der hele tunnelen har hvelv. (Flere av tunnelene har bare 30-40 meters soner med hvelv for å ta vanninnsig).

Region vestRegion vestforts
RiksvegerRiksveger
VegnrTunnelnamnlengdeVegnrTunnelnamnlengde
Ev 39Auglandshøgden360Rv 53Kolnos658
Ev 39Byfjord5875Rv 53Timreskred1011
EV 134Åkrafjord7404Rv 53Bermål1639
EV 134Rullestad3000Rv 55Høyanger7543
Rv 13Iversflot1014Rv 55Hovde1283
Rv 13Våge837Rv 614Magnhildskar2897
Rv 46Drengstig1232Rv 614Eikeland100
Rv 520Hoganvik1355Ev 39Lote2859
Rv 520Nes106Rv 15Oppljos4537
Ev 39Håklepp680Rv 15Grasdal3720
Ev 39Uføre338(Uføreberget)Rv 15Ospeli2549
Ev 16Sivle1114
Ev 16Beitla661Fylkesvegtunneler
Ev 16Jamna791Fv 427Storehaug1260
Rv 7Eidfjord2070Fv 364Gjerdvik90
Rv 7Haukanes635Fv 91Brattbakk140
Ev 16Langhelle926
Ev 134Seljestad1272
Ev 134Haukeli5682
Ev 134Røldal4657Region nord
Ev 16Risnes1718Riksvegtunneler
Ev 16Arnanipa2133EV 6Pytjohåjen 110
Ev 16Bjørkhaug558EV 7Breivikhammer 186
Ev 16Sætre720EV 8Nordmark 184
Rv 562Stongafjell694EV 9Nesset 578
Ev 39Eikefet4910RV 17Vindvik 986
Ev 39Vetleurdal438(Litleurdal)RV 17 Sundsfjord 772
Ev 39Nesstun603RV 78 Hjartås 1127
Ev 39Hop758Fylkesvegtunneler
Rv 5Fodnes6604FV 143Rishatten 134
Rv 50Vassbygd1058FV 826Utakleiv 899
Rv 53Jåteli I89
Rv 53Midnes1240
Rv 53Steiggja1550Vegdirektoratet 20.4.2007
Rv 53Finsås2412