Borghild Tenden (V): Kan samferdselsministeren garantere at den nye tunnelen som nå bygges mellom Asker og Oslo i forbindelse med det nye dobbeltsporet er utført med god nok sikring, og har man i dette arbeidet støtt på usikre områder så langt?
Begrunnelse
I etterkant av raset i Haneleivtunnelen og avsløringen av andre usikre tunneler, sprer bekymringen seg blant trafikanter andre steder, spesielt på Østlandet.
Jeg har fått opplyst fra geologer at området bl.a. rundt Oslofjorden og Hurumlandet er spesielt utsatt på grunn av dypforvitring og følgelig vanskelige grunnforhold.
I disse dager videreføres det nye dobbeltsporet mellom Asker og Oslo. Jeg har tidligere tatt opp spørsmålet om teknikk. I den sammenheng ble jeg opplyst om at den sprengningsteknikken som brukes i dette området er den beste, og at Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder sprenging i fjell. Avsløringer etter raset i Hanekleivtunnelen har imidlertid vist at man ikke hadde hyppig nok geologer inne i tunnelen under arbeidet i de aktuelle tunnelene i Vestfold.