Bente Thorsen (FrP): T-forbindelsen ble vedtatt på Stortinget i 2001, og skulle etter planen påbegynnes i 2008 og ferdigstilles i 2010/2011. Siden har det dukket opp flere krav om nye utredninger av tunnelene, kryssløsning på Fosen, finansiering, kvalitetssikring og dokumentasjon. Nå ber Vegdirektoratet om ny kontroll av tunneler og inntektsgrunnlag, noe som kan utsette oppstarten igjen.
Vil statsråden sørge for at T-forbindelsen ikke forsinkes og fordyres pga. dette?
Begrunnelse
Det er slett ikke første gang samferdselsministeren får spørsmål om byggestart for T-forbindelsen. Dette er et veldig viktig prosjekt for Haugalandet som vil avlaste det sterkt trafikkerte veinettet og korte ned kjørelengden fra Haugesund og Karmøy til Sør-rogaland ganske formidabelt.
Gang på gang har prosjektet blitt utsatt av ulike grunner. Denne gang begrunnes utsettelsen med et ½ år pga. ytterliggere kvalitetssikring av tunneler. Fremskrittspartiet er også opptatt av og ser viktigheten av å kvalitetssikre tunnelene grundig. Spesielt etter uhellene i tunnelene på Østlandet.
Fremskrittspartiet er også opptatt av at finansieringen i prosjektet er forsvarlig. Men det finnes grenser for hvor mange ganger en kan gjennomføre trafikktellinger for å dokumentere inntektene i prosjektet.
Hvis prosjektet igjen blir utsatt så vil det innebære ytterliggere kostnadsøkning, og trafikken på eksisterende veinett vil øke ytterligere med den aktiviteten som det er i næringslivet. Det må også nevnes at byggetiden tidligere er redusert med et ½ år for å ta inn tidligere forsinkelser.