Borghild Tenden (V): Hvilke grep vil samferdselsministeren ta for at Fornebu skal få en baneløsning så fort som mulig?
Begrunnelse
I forbindelse med at flertallet i Akershus fylkesting den 10. mai stemt imot å bygge ny automatbane til Fornebu, er det klart at det miljøvennlige alternativet som en Fornebubane representerer, ikke vinner frem. Bussløsningen som vil komme som erstatning, vil gi luftforurensning og økte utslipp av klimagasser i lang tid fremover. I tillegg vil det bli et kapasitetsproblem på en allerede overbelastet E18.
Andre konsekvenser er at det nå vil bli full stopp i den videre utbyggingen på Fornebu. Det er regulert inn i rekkefølgebestemmelsene at man ikke får bygge videre før det kommer en baneløsning til Fornebu. I tillegg er utbyggingen på Lysaker stasjon som inkluderer en Fornebubane kommet langt, det var argumentet fra statsråden da Venstre forsøkte å stanse opp for å tilrettelegge bedre for funksjonshemmede. Lysaker stasjon bygges nå med tanke på en planlagt Fornebubane. Ideen om en separat trikk til Oslo vil undergrave passasjerveksten på dobbeltsporet, og være et dårlig alternativ for befolkningen fra Asker og Bærum som pendler til og fra Fornebu. Dette utgjør ca. 40 pst.