Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1051 (2006-2007)
Innlevert: 16.05.2007
Sendt: 16.05.2007
Besvart: 24.05.2007 av samferdselsminister Liv Signe Navarsete

Arne Sortevik (FrP)

Spørsmål

Arne Sortevik (FrP): I spørretimen 9. mai 2007 sa statsråden: "Ja, det er òg etterslep i milliardklassen på bruer." Det er derved bekreftet at det i tillegg til 2 mrd. kr i etterslep på veitunneler også er et tilsvarende etterslep i milliardklassen når det gjelder vedlikehold av bruer.
Kan statsråden gi en spesifisert oppstilling pr. fylke, og opplyse hvilken plan det er for å dekke inn etterslepet på vedlikehold av bruer på riks- og fylkesveier?

Begrunnelse

Veitunneler og bruer har det til felles at bruken medfører en ekstra risiko for trafikanten i tillegg til ordinær veitrafikkrisiko. Det store vedlikeholdsetterslepet på veinettet har lenge vært kjent; hele 45 mrd. kr totalt. Det har vært mindre kjent at veitunnelen alene har et etterslep på 2 mrd. kr. Det er fortsatt vanskelig å få tak i det konkrete tallet for etterslep på vedlikehold av bruer, fordelt på fylker og de konkrete bruene i hvert fylke. I henhold til statsrådens egen bekreftelse på at det faktisk ER omfattende etterslep også på vedlikehold av bruer, er det viktig å få en så vel samlet som spesifisert oversikt.

Liv Signe Navarsete (Sp)

Svar

Liv Signe Navarsete: Statens vegvesen har beregnet det totale vedlikeholdsetterslepet på riksvegene pr. 1. januar 2007 til om lag 14 mrd. kr. Dette er et etterslep som er opparbeidet gjennom mange år. Bruenes andel av dette er beregnet til om lag 2,3 mrd. kr. En tilsvarende beregning for fylkesvegnettet utført av Statens vegvesen pr. 1. januar 2005 viser et vedlikeholdsetterslep på om lag 12 mrd. kr. Bruenes andel av dette er om lag 0,9 mrd. kr.
Regjeringen har økt innsatsen til riksvegvedlikehold vesentlig i forhold til det nivået regjeringen Bondevik II med støtte fra Fremskrittspartiet valgte å prioritere i forrige stortingsperiode, men et så stort etterslep må nødvendigvis tas igjen over flere år. Dette er et spørsmål som vil bli grundig behandlet i Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019.
Innenfor all drift og vedlikehold prioriterer Statens vegvesen de oppgavene som har direkte betydning for trafikksikkerheten. Dette gjelder også for bruvedlikehold.
Under følger en tabell som viser fylkesvis fordeling av det beregnede etterslepet av bruer på riks- og fylkesveger. Tallene er i 1000 2006-kr.

1000 2006-kr
Bruer - riksvegerBruer - fylkesveger
Østfold8019310540
Akershus103144103482
Oslo1274600
Hedmark9667244773
Oppland7112352618
Buskerud13641622424
Vestfold9657015558
Telemark14562437148
Aust-Agder7303327951
Vest-Agder6777025560
Rogaland219576104109
Hordaland25970193412
Sogn og Fjordane9116768197
Møre og Romsdal11065997360
Sør-Trøndelag5979558579
Nord-Trøndelag10929143253
Nordland15233562394
Troms18863628518
Finnmark8037014551
Sum2269535910427