May-Helen Molvær Grimstad (KrF): Ledere for familievernkontorer over hele landet uttrykker bekymring for den økonomiske situasjonen som følge av budsjettet for inneværende år. Familievernkontorene ønsker å jobbe forebyggende, men opplever at forebyggende arbeid taper terreng mot akutte kriser og at "alminnelige samlivsproblemer" ikke blir prioritert høyt nok fra Regjeringens side.
Hva vil statsråden gjøre for å hindre at ventelistene i familievernet øker, og at par dermed opplever at konfliktnivået stiger mens de står i kø for å få hjelp?
Begrunnelse
Familievernet er en liten og velfungerende tjeneste, som betjener et stort publikum. Fra 1. januar 2007 har familievernet fått nye lovpålagte oppgaver som mekling ved samlivsbrudd for samboere med felles barn. Det gjør ressurssituasjonen enda vanskeligere.
For familiekontoret i Vest-Agder er Bufetats ordinære driftstilskudd for 2007 ca. 550 000 kr lavere enn i 2006. Da er helårsvirkning av lønnsoppgjør 2006 innkalkulert. I Familiekontorets budsjett er ca. 84 pst. faste lønns- og personalkostnader. Ytterligere bundne utgifter som husleie, strøm, telefon, porto, forsikring mv. utgjør 11 pst. Dermed gjenstår 5 pst. til såkalte bevegelige utgifter.
En tilskuddsreduksjon i størrelsesorden 550 000 kr kan ikke dekkes innenfor de nevnte 5 pst. Innsparingen må i overveiende grad tas fra post for personalkostnader.
Fra 1. januar 2007 til 17. april 2007 har kontoret hatt sykepermisjoner tilsvarende ca. 8 månedsverk. Med målsetting å bringe budsjettet i balanse ved årsslutt tillates ikke bruk av vikar. Paradoksalt nok for en lavterskeltjeneste med målsetting om kort ventetid for brukerne, er det behov for ytterligere langtidssykefravær for å oppnå budsjettbalanse ved årsslutt.
For kontorets tjenestetilbud har dette følgende virkning:
Resultat etter ca. 3,5 måneders drift viser en samlet reduksjon i konsultasjoner på 380 sammenliknet med samme periode i 2006. Ventetid ved kontorets avdeling i Kristiansand har øket fra 2-4 uker til 6-8 uker.
Regionen har som målsetting at 90 pst. av henvendelsene skal ha førstegangskonsultasjon innen 4 uker. Vårt kontor oppnår 63 pst.
Regionens målsetting om maks 3 ukers ventetid i 100 pst. av meklingssakene overholdes ikke. 40 saker, tilsvarende 33 pst. av innkomne meklingssaker i 2007, har hatt ventetid på mer enn 3 uker.
Resultatene av utilstrekkelig budsjett inneværende år innebærer en stor utfordring for kontorets drift. Skulle i tillegg årets budsjettramme legges til grunn for tildeling i 2008, uten tilstrekkelig kompensasjon for fjorårets og inneværende års lønnsoppgjør samt generell prisvekst, vil situasjonen bli langt verre.