Leif Helge Kongshaug (V): I skriv fra landbruks- og matdepartementet adressert blant annet til landets kommuner, datert 21. desember 2006, innskjerpes mulighetene til å bygge kårbolig på landbrukseiendommer med begrunnelse at behovet er mindre enn før. Dette reduserer mulighetene til fortsatt drift av gården og bidrar til avfolkning av bygdene.
Vil statsråden bidra til at det heller blir lettere for nye generasjoner å bosette seg på gårdsbruk og slik bidra til økt bosetting i stedet for fraflytting fra bygdene?
Begrunnelse
Framtidens landbruk er avhengig av at initiativrike, tiltaksomme og kreative mennesker får anledning til å bosette seg på landbrukseiendommer og utvikle disse ut fra de mulighetene de ser. Dette gjøres ikke gjennom innstramninger i regelverk blant annet ved å innskrenke eller nekte folk å bygge kårhus på landbrukseiendommer. Dette er gammeldags tenkning i landbruks- og bygdepolitikken som snarere fører til avfolkning enn økt bosetting.
Dessverre ser en gjennom ulike skriv fra departementet at den bolysten, kreativiteten og de framtidsrettede menneskene som den forrige regjeringens politikk lot slippe til, nå ikke bare blir stoppet, men også reversert.
Dette skaper frustrasjon både blant utøvere og lokalpolitikere som blir overkjørt av byråkrater på fylkesplan med forskrifter og retningslinjer fra departementet som grunnlag.
Konsesjonsloven setter grenser for hvor store eiendommene kan være uten at de blir underlagt konsesjonsbehandling. Her gjelder øvre grense på hundre dekar totalt eller ikke mer enn tyve dekar dyrket mark. En slik grensesetting tilsier at større eiendommer enn dette er å anse som landbrukseiendommer der det da vil kunne settes krav til blant annet drift og bosetting på eiendommen. Det har vært et viktig element i landbrukspolitikken at kommende generasjoner har fått etablert seg på eiendommen for slik å bli integrert i driften og deretter ta over eiendommen. Det er underlig at det nå innføres en behovsprøving for kårbolig på definerte landbrukseiendommer.
Det finnes eksempler fra lokal saksbehandling der det legges til grunn at det ikke er behov for hus nummer to hvis det ikke er husdyrhold på landbrukseiendommen. Det er store variasjoner i "størrelse på husdyrhold" i norsk landbruk. Det vil være interessant å bli kjent med ministerens syn på dette.