Arne Sortevik (FrP): Etter innføring av forhåndsinnkreving av bompenger til Hardangerbrua fra 1. mai 2006 viser ferjestatistikken fra Indre Hardanger at de fleste trafikantgrupper velger bort ferjen Brimnes-Bruravik. Trafikken viser tiltagende og jevn tilbakegang også i 2007. En ny reisevaneundersøkelse gjort i Odda viser i tillegg at en svært liten del av de som reiser med bil mot Bergen, vil velge veien over fremtidig bro Brimnes-Bruravik.
Vil statsråden sørge for at det blir gjennomført supplerende kvalitetssikring av prosjektet?
Begrunnelse
Tydelig redusert trafikk og tydelige signal fra reisende med bil i Odda om hvilken vei de vil velge til Bergen, gir grunn til uro over trafikkgrunnlaget for Hardangerbrua. Jeg vil også minne om at det tidligere er avdekket at den reisetiden Statens vegvesen har lagt til grunn fra Odda til Bergen over Brimnes-Bruravik medfører brudd på gjeldende fartsbestemmelser på den vegen som da må brukes, og at kostnadene for bilistene også blir høyere ved å velge kjøring via fremtidig bro basert på de brotakster som prosjektet er basert på.
Jeg minner om at regelverk om kvalitetssikring av store statlige investeringsprosjekter har sin bakgrunn ikke minst i store statlige vegprosjekt på Vestlandet som ga store overskridelser, og som resulterte i svært kritiske merknader både fra Riksrevisjon og fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.
På denne bakgrunn er det grunn til uro over de klare og negative signaler som kan avleses om fremtidig trafikkgrunnlag for Hardangerbrua. Svikt i trafikkgrunnlaget kan medføre betydelig lengre nedbetalingstid, betydelig høyere bompengesats og eventuelt også refinansiering som vil gå ut over andre viktige vegprosjekt i Hordaland.
Jeg tillater meg også å vise til den troverdighetskrisen Statens vegvesen har i forbindelse med bygging, drift og vedlikehold av veitunneler.
Dette burde gi ytterligere et argument for å sikre byggingen av Hardangerbrua gjennom en ekstra kvalitetssikringsrapport der trafikkgrunnlag og trafikkprognoser gjennomgås på nytt. Det vil være naturlig at konsulentfirmaet som utarbeidet den første kvalitetssikringsrapporten om trafikkgrunnlag også gjennomfører en ny.
Dersom en ny kvalitetssikring av trafikkgrunnlag og derved bompengefinansiering viser betydelig avvik, bør tilleggsproposisjon straks legges frem for Stortinget.
Jeg oppfordrer statsråden til å iverksette slikt ekstra kvalitetssikringsarbeid.