Trond Helleland (H): I Innst. S. nr.15 (2003-2004)) la Samferdselsdepartementet og Stortinget til grunn at det ikke skulle aksepteres et trafikktap på mer enn 15 pst. ved etablering av bom på Breiskallen og Raufoss på rv 4. Etter ett års drift ser man at tapet til tider har vært 30 til 50 pst., og at de iverksatte trafikksikkerhetstiltak ikke har hjulpet.
Hva mener statsråden er grensen for hvor stort trafikktap som aksepteres for at ikke belastningen på beboerne på omkjøringsveiene skal bli for stor?
Begrunnelse
Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 74 (2000-2001) godkjente Stortinget delvis bompengefinansiert utbygging av fase 1 av rv 4 i Oppland, som inkluderer strekningene Reinsvoll-Hunndalen og Lygna N-Einavoll samt bygging av bomstasjoner. Det ble lagt til grunn at utbyggingen skulle skje parallelt med bompengeinnkrevingen og at et eventuelt låneopptak ville være av avgrenset størrelse. Fase 2 av utbygginga er nærmere omtalt i St.prp. nr. 74 (2000-2001). Samferdselsdepartementet la i proposisjon høsten 2002 frem et forslag til endret opplegg for finansiering av fase 1 av den planlagte utbyggingen av rv 4 i Oppland. Forslaget gikk ut på å endre bompengeordningen fra parallell utbygging og innkreving til utbygging med låneopptak og etterskuddsinnkreving av bompenger. Samferdselsdepartementet viste til at trafikkavvisingen ved bomstasjonen er på nærmere 50 pst., mot forutsatt 15 pst., samt problemene dette har skapt på tilliggende vegnett. Den etablerte bomstasjonen på rv 4 ved Breiskallen ble derfor åpnet for gratis passering fra og med 1. juli 2003 og ut byggeperioden. Bommen ble satt i drift igjen sommeren 2006. Forutsetningene for driften var:
- Låneopptak basert på fylkeskommunal garanti
- Raskest mulig utbygging av strekningen Reinsvoll-Hunndalen
- Etterskuddsbompengeinnkreving på gammel og ny rv 4 med samme takstnivå som i 2002, justert for prisstigning fra 2001
- Bommen på riksveg 4 Breiskallen åpnes for gratis passering i byggeperioden
- Iverksettelse av nødvendige tiltak på fylkesveger og kommunale veger som sikrer at bomstasjonene ikke gir større trafikklekkasje enn 15 pst. når innkrevingen starter opp igjen
Etter ett års drift er det imidlertid ikke tegn til at forutsetningen om maksimalt 15 pst. trafikktap til omkjøringsveiene oppfylt. Trafikkmengden på disse veiene har etter gjenåpning av bomstasjonene til tider vært dobbelt så stor som tidligere. Disse veiene, blant annet fylkesvei 89 og fylkesvei 111, er ikke tilpasset dette. Den økte trafikkmengden har ført til en dramatisk svekkelse av trafikksikkerheten, og belastningen på de som bor langs disse veiene har økt betydelig, og skaper daglig stor utrygghet. De iverksatte trafikksikkerhetstiltakene fra Statens vegvesen har ikke avhjulpet situasjonen.
Bomstasjonen ble åpnet i 2003 med henvisning til nettopp de problemer som den store trafikkmengden på omkjøringsveiene hadde skapt.
Mener statsråden at det går en grense for hvor store problemer omkjøringstrafikken skaper før det tas initiativ til for eksempel å åpne bomstasjonen på gamle rv 4 ved Breiskallen?