Robert Eriksson (FrP): Etter anbudsinnhenting på siste hovedparsell har Namdalsprosjektet en underdekning på 17 mill. kroner. Med de vurderinger som ble gjort i 2005/2006 har Namsos-samfunnet bidratt med finansiering opp til det maksimale i tråd med Stortingets vedtak ved behandlingen av St.prp.nr 81 (2000-2001).
Når vil staten komme inn og dekke overskridelsene utover 10 pst., og vil statsråden sørge for at man kan igangsette arbeidet med å sluttføre Namdalsprosjektet, og da uten ytterligere kutt i prosjektet?
Begrunnelse
Namdalsprosjektet er besluttet og beskrevet i St.prp. nr. 81 (2000-2001), samt at det er videre fulgt opp i forbindelse med Stortingets behandlinger av St.prp. nr. l (2001-2002), (2002-2003), (2003-2004), (2005-2006) og St.prp. nr. 62 (2003-2004). Prosjektet var i 2001 kostnadsberegnet til 305 mill. kroner med en bompengefinansiert andel på 145 mill. kr. I St. prp. nr. 81 (2000-2001) ble innfartstrasé sør til Namsos og vest for Nøsthaugen beskrevet som aktuell dersom dette var lokalt ønsket. Det er fattet kommunale vedtak om dette, som ble finansiert med å øke bompengesatsene med kr. l,-. Den ekstra kronen er senere gått inn i prosjektet uten at vedtatt trasé, vest for Nøsthaugen, er blitt fulgt opp.
Høsten 2003 ble det klart at prosjektet hadde en svikt i bompengeinntektene og et økt kostnadsoverslag på samlet ca. 150 mill. kroner. Etter mange runder har dette blitt fulgt opp med:
- økt bompengebidrag gjennom maks satser (til kr. 15,-)
- maks innkrevingstid (inntil 19 år).
Økt bompengebidrag gjennom maks satser og maks innkrevingstid er beregnet å gi ca. 170 mill. kroner i bompengeandel. Videre er statlig finansiering økt med 30 mill. kroner. Med utgangspunkt i vedtatte endringer ble siste hovedparsell vedrørende tilknytning RV 17 og ny bru Namsen, den såkalte Mettedalslinja, sendt ut på anbud vinteren 2007 med anbudsfrist 25. april 2007. Etter anbudsrunden ble det dokumentert en underdekning i prosjektet med ca. 17 millioner kr., jf. møte i Referansegruppa 25. juni 2007. Tilbakemeldingen til Namsos kommune i formannskapets møte 26.06.2007 er tydelige fra prosjektleder og Statens vegvesen på at lokalsamfunnet må aksepterer nye kutt i prosjektet.
Det er som kjent Statens vegvesen som bygger riksveier og ergo må ta ansvar for å fullføre det igangsatte prosjektet. Det er også viktig å understreke at Namsos kommune har fattet sine beslutninger i prosjektet ut fra anbefalinger og kalkyler gitt av Statens vegvesen, og da med både positive og sterke innspill fra den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet, når det gjaldt vurderingene knyttet til Mettedalstraseen (2005).
Med de vurderinger som ble gjort 2005/2006 har Namsos-samfunnet bidratt med finansiering opp til det maksimale i tråd med St.prp. nr. 81 (2000-2001). Det er allerede vedtatt kutt i prosjektet som smerter lokalsamfunnet.
Med bakgrunn i at målene med Namdalsprosjektet var bl.a. å bedre trafikksikkerheten, antar jeg det vil være uaktuelt å foreta ytterligere kutt i prosjektet som medfører redusert trafikksikkerhetstiltak.
I St.prp. nr. 81 (2000-2001) - kap. 3 står det: " Ved kostnadsoverskridelser på enkeltprosjekter kan det være aktuelt å endre eller redusere innholdet i Namdalsprosjektet. Ut over dette vil kostnadsoverskridelser inntil 10 pst. dekkes av bompengeselskapet og staten i samme forhold som i den opprinnelige finansieringsplanen. Staten dekker kostnadsoverskridelser utover 10 pst".