Gunnar Gundersen (H): Det har gjennom NRK Hedmark blitt kjent at Samferdselsdepartementet ikke ønsker at Løten kommune skal få omregulert et område ved Ånestadkrysset fra industriformål til detaljhandel.
Er samferdselsministeren oppmerksom på at departementet ved å fraråde omdisponering, griper sterkt inn i en enkelt kommunes utviklingsmulighet, og at manglende kapasitet i Ånestadkrysset og vegsystemet rundt er i ferd med å bli en flaskehals for hele regionen øst for krysset?
Begrunnelse
Ånestadkrysset er et svært viktig knutepunkt i Hedmark. Der møtes rv 3 og rv 25. Begge vegene er sterkt trafikkert og svært sentrale kommunikasjonsårer i Hedmark. Her passerer svært mye av tungtransporten mellom Midt-Norge og Oslo, og det er ingen enkle og lettvinte omkjøringsmuligheter. Det er stor fare for at disse vegene kan bli flaskehalser i forhold til næringsutvikling i området og regional utvikling generellt, om ikke utviklingen av vegkapasitet får mer fokus.
Når Samferdselsdepartementet ifølge NRK Hedmark fraråder en omregulering pga. trafikkbelastning, så illustrerer det bare at man allerede er for sent ute. Manglende kapasitet hemmer vekstmulighetene i Løten og i hele regionen. Fokuset må derfor rette seg mot økt kapasitet i stedet for å stoppe utviklingen.
Det er viktig for Løten å kunne utnytte infrastrukturen som kommunen og lokalt næringsliv allerede har investert i området ved Ånestadkrysset. Dette beløper seg til minimum 20 mill. kr., og det lokale næringsliv har lovet en utvikling med 100 arbeidsplasser om området blir omregulert. Det er samtidig viktig for Elverum, Østerdalen og Trysil at rv 3/rv 25 fram til Elverum utvikles med en kapasitet som kan håndtere dagens og framtidens belastning.
I disse områdene finner man flere av Norges mest attraktive turistmål og utfartsmuligheter fra Oslo. Løten kommune må ikke fratas muligheten til å utvikle næringsvirksomhet og arbeidsplasser når de allerede har belastningen med trafikken, og utviklingen av turistnæringen i hele regionen må ikke hemmes av manglende utvikling av infrastruktur.