Kari Kjønaas Kjos (FrP): Mange uføre i Spania ønsker å prøve seg i arbeidslivet igjen, men hevder at den hjelpen de får fra det norske NAV-kontoret er for dårlig.
Vil arbeids- og inkluderingsministeren se på om den hjelp som ytes fra norsk side og norsk NAV-kontor i Spania har den kompetanse og kvalitet som er nødvendig og ønskelig, og dersom kompetansen ved kontoret ikke er tilfredsstillende, hva vil arbeids- og inkluderingsministeren gjøre for å bedre denne?
Begrunnelse
Det finnes i dag en rekke norske uføre som har flyttet til Spania for å få bedre helse og livskvalitet. En god del av disse uføre får så mye bedre helse at de ønsker å prøve seg i arbeidslivet igjen. Utfordringen disse menneskene møter i Spania er at den hjelpen de tilbys fra norske myndigheter ved norsk NAV-kontor i Spania blir hevdet å være for dårlig.
Det kan synes som om saksbehandlere på det norske NAV-kontoret rulleres for ofte. Den korte tjenestetiden kan være noe av årsakene til at saksbehandlere ved det norske NAV-kontoret verken får tid eller anledning til å skaffe seg nok relevant kunnskap om det spanske arbeidsmarkedet. Kompetanse om det spanske arbeidsmarkedet er helt avgjørende for den hjelpen som skal gis til de som vil prøve seg på arbeidsmarkedet i Spania. Manglende kunnskap og kompetanse hos saksbehandler kan føre til at uføre som føler seg friske nok til å arbeide, ikke får den hjelpen de trenger for å bli arbeidsfør igjen. Konsekvensen er at de fortsatt blir stående utenfor arbeidsmarkedet.
En side av saken er de økonomiske besparelser det er for den norske stat å la uføre bli arbeidsføre igjen. En annen og minst like viktig side er det at disse menneskene vil få en langt bedre livskvalitet og et bedre selvbilde ved selv å kunne tjene til livets opphold.