Tord Lien (FrP): Welltug Shipping har utviklet og patentert en ny type fartøy benevnt "Welltug". Fartøyet er designet etter gjeldende standarder for brønnbåtfartøy, men vil også kunne brukes som slepefartøy.
Vil kystministeren ta initiativ til en utredning av om Welltug-konseptet kan være et fornuftig, økonomisk og miljøriktig bidrag til å erstatte deler av den havgående beredskapen i nord og etablering av en havgående beredskap etter britisk modell også i sør?
Begrunnelse
Welltug Shipping har utviklet og patentert en ny type fartøy benevnt "Welltug". Dette fartøyet er designet etter gjeldende standarder for brønnbåtfartøy, men vil også kunne få spesifikasjoner som slepefartøy med over 100 tonn bollard pull. Langs norskekysten går i dag ca. 90 brønnbåter som til daglig frakter laks langs kysten. Ved å erstatte noen av disse fartøyene med "Welltugs" kunne denne virksomheten være et meget konstruktivt bidrag til å etablere en slepebåtberedskap etter britisk modell, jf. "Nasjonal slepeberedskap - Rapport fra arbeidsgruppe, 18. januar 2006.
Som slepeberedskapsfartøy, ville slike "Welltugs" ikke avgi noen ekstra utslipp, ettersom de ville erstatte brønnbåter som uansett er i drift. Dagens løsning for beredskapen i Nord-Norge, mellom Røst og Russegrensa med 2,5 offshore fartøy forurenser tilsvarende 55000 personbiler.
Regjeringen har i Soria Moria-erklæringen og "Stø kursstrategien" utpekt fem hovedområder innen maritim strategi: Globalisering og rammevilkår, miljøvennlige maritim næringer, maritim kompetanse, maritim forskning og innovasjon og nærskipsfart. Regjeringens mål er at de norske maritime næringene skal være verdens mest miljøvennlige, og gå foran i utviklingen av nye løsninger.
Forsvarsministeren har i svar på spørsmål 125 fra meg gjort det klart at de nye IKV-fartøyene primært er tilpasset Forsvarets behov, tildigere nevnte rapport fra Kystverket har også påpekt begrensninger i fartøyene i ytre-Kystvakt. Det er videre påpekt begrensninger i militær og overvåkningskapasitet i Barentshavet fordi fartøyet KV Harstad er bundet i slepeberedskapen og ikke kan gå nord i Barentshavet på oppdrag. "Welltugs" eller tilsvarende løsninger kan tilsynelatende imøtekomme mange utfordringer av både miljømessig og militær karakter, men det forutsetter da at myndighetene legger til rette for videre utvikling og implementering av en slik teknologi.