Gunnar Gundersen (H): Den sammenslåtte norsk-eksamen skaper engasjement blant elevene. Sist helg ble det avholdt en elevinitiert landsomfattende konferanse der målet var å sette fokus på dette. Initiativtagerne ønsker 2 adskilte eksamener.
Vil kunnskapsministeren vurdere å endre opplegget for norsk eksamen våren 2008 slik at det igjen blir to forskjellige eksamener - en i norsk hovedmål og en i norsk sidemål?
Begrunnelse
Elevene som sto bak konferansen, ønsker to eksamener i norsk. De mener at den gamle todelte eksamensformen var svært god og at den ga elevene større mulighet til fordypning. Elevene er ikke imot sidemål, men mener at elevene skal få mulighet til å vise sine kunnskaper i begge fag. For mange vil en samlet eksamen kunne komme til å føre til at de gjør det dårlig på begge.
Elevene mener også at den gamle eksamensformen ga bedre mulighet for lærerne til å bedømme elevene riktig.
Dette er vektige argumenter, og det er interessant at det aksjoneres for å få flere eksamener. Det ønsket bør statsråden etterkomme.