Torbjørn Hansen (H): Mange kystfiskere ønsker samfiske innført for å få lavere ulykkesrisiko, større fleksibilitet, økt lønnsommhet og en bedre arbeidsplass på fartøy under 11 meter. Fiskeridirektoratet er avventende og har ikke fått politiske signaler om å lage en slik ordning. Regjeringen ble i innstillingen til strukturmeldingen bedt om å vurdere samfiske.
Hva er Regjeringens vurdering av en mulig samfiskeordning og andre tiltak som kan bedre sikkerheten og lønnsomheten i denne delen av fiskeflåten?
Begrunnelse
Arbeidsplassen i fiskeryrket på enmannsfartøy innebærer en høyere døds- og ulykkesrisiko enn mange andre arbeidsplasser. Nesten uansett utstyr er det å fiske i enmannssjarker vesentlig mer risikabelt enn fiske hvor to eller flere personer er om bord.
Fiskaren melder 3. desember at mange fiskere i enmannssjarker ønsker en ordning med samfiske for å bedre sin egen sikkerhet om bord. I samme sak slår Fiskeridirektoratet fast at det ikke vil lage noen ordning for samfiske om det ikke kommer politiske signaler om det.
Samfiske innebærer at to fartøyeiere kan gå sammen om fiske av en kvote med det fartøyet som er best egnet til dette fisket og de rådende forhold.
Norges Fiskarlag ønsker en utredning av samfiske og en prøveordning.
I Innst. S. nr. 238 (2006-2007) avgitt i mai 2006 ber flertallet, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Regjeringen vurdere spørsmålet om samfiske. Dette på bakgrunn av at strukturutvalget foreslo at muligheten for samfiske burde vurderes.
Høyre fremmet i samme innstilling forslag om at Regjeringen skal utrede og etablere en samfiskeordning for å sikre fleksibilitet som erstatning for at driftsordningen falt bort.
Regjeringen skriver i svar på spørsmål nr 6 (Vedlegg 1) og på spørsmål 13 og 14 (Vedlegg 2) i innstillingen at det ikke er klart hva som ligger i forslaget fra strukturutvalget om å legge til rette for "samdrift", og at saken krever nærmere utredning. Og dette er etter alt å merke det siste Regjeringen har ment om temaet.