Ine Eriksen Søreide (H): I Stortingets spørretime 6. februar fikk statsråden spørsmål fra Høyre om offentliggjøring av resultatene fra de nasjonale prøvene. I sitt svar hevdet statsråden at "mykje forsking åtvarer mot det".
Kan statsråden redegjøre for hvilket betydelig forskningsmateriale han her henviser til?
Begrunnelse
Fremleggingen av de nasjonale prøvene har synliggjort en forvirring i Regjeringen om hvordan man skal presentere resultatene. Kunnskapsministeren sa i desember 2007 at han kun ønsket "at skulane og kommunane kan samanlikne sine eigne resultat med resultata til andre kommunar og med gjennomsnittet for heile landet". Med andre ord mener statsråden at det ikke skal være mulig for en skole å sammenligne egne resultater med naboskolen eller med andre skoler innad i en kommune. Statsråden mener at denne type offentlig informasjon bør hemmeligholdes.
På spørsmål fra Høyre i spørretimen 30. januar 2008 sørget derimot statsministeren for i praksis å begrave kunnskapsministerens ønske om hemmelighold, og han sa bl.a. at det var bare å ringe, bruke offentlighetsloven og få tilgang til dataene. Høyre mener for øvrig at statsministerens ringeopplegg er noe upraktisk som metode for å gi elever, lærere, foresatte og andre skoleinteresserte tilgang til offentlig informasjon.
I "The Economist" 8. des. 2007 sier OECD´s direktør for utdanning, Barbara Ischinger, at offentliggjøring av skoleresultater er nyttig for å bedre læringsutbyttet til elevene. Utdanningsdirektøren i Oslo, Astrid Søgnen, fremholder at åpenhet om resultatene er helt avgjørende for å skape gode resultater. Osloskolen har med 37 prosent minoritetsspråklige elever betydelig større språklige utfordringer enn andre kommuner, men likevel har Oslo de beste fylkesvise resultatene på de nasjonale prøvene.
Høyre mener det er uholdbart å argumentere med at offentlig informasjon bør holdes tilbake, fordi det kan "forvirre" og at informasjonen "sier ikke alt". Slike argumenter passer ikke i et åpent og demokratisk samfunn.