Jørund Rytman (FrP): Hva vil finansministeren gjøre for å lette på de byråkratiske og tyngende reglene for firmabilbeskatning som blant annet mange håndverkere rammes av, selv om de i arbeidet benytter en bil som er lite egnet til privat bruk?
Begrunnelse
Kemnerkontoret har de siste årene satt søkelys mot firmabiler, og etter manges mening er dette er en total feilvurdering av hva varebiler i håndverkerbransjen er ment å være, ettersom disse bilene er lite egnet til privat bruk.
Å sammenligne og skattlegge Audier, Mercedeser og lignende som har 5 seter og god komfort, med varebiler, lette lastebiler med 2 seter, hyller, innredning, store mengder verktøy og LPG-tank montert i varerommet blir noe søkt. Disse varebiler er praktisk talt ubrukelige som privatbil, og de fleste har dessuten i tillegg privatbil hjemme.
Ligningsmyndighetene mener det kan ryddes og demonteres utstyr i varerommet på få minutter og at bilene dermed kan brukes privat. Dette synes ganske fjernt fra virkeligheten.
Dokumentasjonskravene som stilles for å godtgjøre at man ikke kjører privat med reglene for kjørebok er også ganske omfattende og belastende, i tillegg til de mange stressende arbeidsoppgaver man har som næringsdrivende. Disse reglene innebærer at man må skrive i en bok i bilen hele tiden på dagtid.
Dette kan ende med at ingen ønsker disse bilene, og næringen blir svekket på sikt. Det blir urimelig når man har et yrke som krever bilfor å utøve, så skal man bli skattlagt for bilen med full firmabilbeskatning når bilen ikke brukes. Enkelte bedrifter har solgt alle sine servicebiler til de ansatte for at de isteden skal kjøre på kilometergodtgjørelse.
Når det har gått så langt at man må skyve kostnader over på den ansatte, fordi bilskattsystemet er for komplisert og fordyrende for selskapet og en dyr merkostnad i form av skatt for ansatte er det et signal om at regelverket ikke fungerer hensiktsmessig.
Det kunne vært en løsning med differensiering av firmabilskatten, slik at dagens regel består, men kun for biler med 5 seter og som kan brukes fullt ut som en fullverdig privatbil. Varebiler kunne eventuelt hatt en mye lavere beskatning grunnet den reduserte bruks- og nytteverdien av en slik type bil.
Det ønskes opplyst påløpt og bokført proveny av en endring som innebærer at slik skatt på varebiler fjernes, samt proveny for en halvering av skatten.
Det ønskes også opplyst hva dagens ordning med kjørebok og firmabilbeskatning av varebiler koster i administrasjon for næringsdrivende per år, samt hva den administrative kostnaden beregnes til for skattemyndighetene.