Arne Sortevik (FrP): Gjennom media er det fremkommet at Avinor på Gardermoen har igangsatt en motiveringskampanje for å motvirke at enkelte vektere i "spesielle situasjoner" kan ha problemer med å utføre kroppsvisitasjon. Jeg viser til Innst. S. nr. 276 2006-2007 om sikkerhetskontrollene ved flyplassene. En samlet transportkomité ga tydelig melding om at man ønsker tiltak for å unngå at sikkerhetskontroll oppleves som mistenkeliggjørende og ubehagelige.
Hva er gjort og hva vil statsråden videre gjøre for å følge opp Innst. S. nr. 276?
Begrunnelse
Det er VG som 14.2.2008 omtaler "motivasjonskampanjen" som ifølge Oslo Lufthavn er satt i gang for å få vekterne til å være grundigere i kroppsvisitasjon av utvalgte passasjerer. BH-spilen og beltespennen blir nevnt som steder man fra vekterne føler er spesielt intimt.
Jeg viser til Innst. S. nr. 276 2006-2007 behandlet av Stortinget 14.6.2006 der en samlet komité var tydelig på at man ønsker bedre rutiner, at passasjerer blir behandlet med respekt og høflighet og at sikkerhetstiltak ikke ønskes utvidet. Jeg minner om at statsråden i uttalelse til forslaget som var utgangspunkt for saken (dok 8:76 2006-2007) understreket at arbeid gjennom et etablert samarbeidsutvalg mellom luftfartsmyndighetene og flyselskapene vil fokusere bl.a. på tiltak som kan gjøre flyreisen så positiv som mulig samtidig som flysikkerheten ivaretas.
Min erfaring og innspill til meg er at det gjenstår en del arbeid. Det mangler en del på at respekt og høflighet er godt ivaretatt.
Jeg har fått meldinger om at mannlige vektere "ivrig" visiterer kvinnelige passasjerer med berøring på bar hud. Jeg har fått henvendelser fra passasjerer som hevder at krav til kontroll praktiseres ulikt på ulike flyplasser ( sko av ved kontroll i Oslo men ikke av ved kontroll i Bergen). Kvinnelige passasjerer som skal detaljsjekkes får ikke automatisk kvinnelig vekter selv om kvinnelige vektere er til stede i vaktlaget som er på jobb. Passasjerer som får sin bagasje grundig undersøkt opplever fortsatt at dette gjøres i full åpenhet for alle andre passerende medpassasjerer. Jeg minner også om at flyplasser har mange andre utsatte "åpne" punkter enn inngangen der flypassasjerene går inn i kontrollert område. For passasjerer som er detaljkontrollert med utstyr og hender langs kroppen og i personlig bagasje virker det ikke alltid overbevisende sikkert at slike "åpne" punkter har samme nitide overvåkning. Jeg viser til at statsråden i sitt brev til komiteen om dokument nr. 8:76 sier:"Jeg avventer derfor resultatene fra arbeidet som allerede er igangsatt og vil eventuelt senere orientere Stortinget på en egnet måte om saken."
Både transportkomiteen og reisende ønsker selvsagt betryggende sikkerhet ved flyreiser. Det er likevel etter min mening behov for å se nærmere på norsk praktisering av internasjonalt regelverk når det gjelder samlet sikkerhet på norske flyplasser og i særdeleshet i møtet mellom sikkerhetstiltak/bemanning og flypassasjerene.