Kåre Fostervold (FrP): Synes statsråden det er forsvarlig saksbehandling av settefylkesmannen i Aust-Agder å saksbehandle en slik sak basert på flyfoto uten selv å ha befart stedet og undersøkt påstander om andre mulige bryggeplasser, og har statsråden tillit til at lokalpolitikerne har lokalkunnskap for å fatte gode lokalpolitiske vedtak?
Begrunnelse
I en søknad om re-oppføring av en brygge i Porsgrunn Kommune (administrativt vedtak 22.06.2007-sak 324/07 og politisk sak 0077/07) gjorde administrasjonen og senere politikerne vedtak om at søker fikk innvilget byggesøknaden sin om en oppføring av ny flytebrygge til erstatning for en tidligere pålebrygge som var ødelagt. Bryggen var tenkt bygget i tilknytning til et båthus som tidligere var restaurert.
Grenland Havnevesen og Telemark Fylkeskommune stilte seg positive til søknaden. Fylkesmannens miljøvernavdeling, derimot, frarådet dispensasjon. Fylkesmannen klaget på vedtaket.
Det politiske utvalget for Plan- og kommunalteknikk i Porsgrunn kommune behandlet saken på nytt, men opprettholdt vedtaket som administrasjonen tidligere hadde fattet. Saken er dermed behandlet to ganger, med hensyn til gjeldende lovverk på området.
Fylkesmannen i Telemark anker deretter vedtaket, og klagen blir behandlet av settefylkesmannen i Aust-Agder som omgjør vedtaket fra Porsgrunn Kommune. Fylkesmannen fant saken tilstrekkelig opplyst ved de fremlagte dokumenter og ortofoto, jf. forvaltningslovens (fvl.) § 17 f.l. og § 33 siste ledd om utredningsplikt. Det er derfor ikke foretatt befaring.
I settefylkesmannens begrunnelse for å overprøve en administrativ og lokalpolitisk folkevalgt avgjørelse om å nekte byggetillatelse for flytebrygga er det vist til at behovet for adkomst fra sjøen løses ved felles bryggeanlegg i nærheten. Denne påstanden er fremsatt av klager, Fylkesmannen i Telemark, og er ikke underbygget med fakta i klagen. I nærheten betyr i dette tilfelle om lag 2 kilometer i luftlinje. Ved nevnte fellesbryggeanlegg er det ikke ledige båtplasser og mange års ventetid. Dette gjelder for alle båtforeninger i Eidangerfjorden. Det fremgår også i saken at det er planlagt å etablere en kyststi over denne hytteeiendommen. Kyststien er etablert over hytteeierens innmark etter avtale med eier, og har medvirket til å åpne området for ferdsel. Fylkesmannen i Telemarks måte å takke velvillige grunneiere for å åpne for ferdsel over innmark er å nekte å gjennoppbygge eldre brygger.