Arne Sortevik (FrP): Eneste gjenværende store fylkesveiprosjekt som har statlig tilskudd er Fv 107 Jondalstunnelen. Prosjektet er et viktig regionprosjekt med viktige føringer også for en fremtidig modernisert vegforbindelse vest-øst. Prosjektet er for 3. gang blitt kvalitetssikret av Terramar AS. Kostnadsanslaget for det aktuelle alternativ S1-S9-N2 er satt til 685 mill.kr.
Er det noe til hinder for å bruke anslag for forventet kostnad slik det fremkommer gjennom ekstern kvalitetssikring som kostnadsgrunnlag for justert finansieringsplan?
Begrunnelse
Av uforståelige årsaker er det på initiativ fra SVV gjennomført ekstern kvalitetssikring av prosjekt Jondalstunnelen for 3. gang. Prosjektet fremstår derved som et av de vegprosjekt som har vært gjenstand for den mest omfattende eksterne kvalitetssikring i nyere tid. Sikring av kostnader er bra, men overforsiktighet bør heller ikke føre til at gode prosjekter stoppes i prosessen fra plan til anbud.
Fortsatt er det stor usikkerhet knyttet til hva det egentlig vil koste å bygge tunnelen.
Ikke fordi ulike kalkyler utført av ulike instanser spriker en del, men at de alle ligger relativt høyt.
Grunnlaget for å hevde dette er at Jondalstunnelen også i en annen sammenheng står i en særstilling som prosjekt. Et helt likt prosjekt - Folgefonntunnelen - er bygget i nærområdet. Folgefonntunnelen er for lengst åpnet, og investeringen avsluttet og evaluert. Det var et godt drevet prosjekt - til og med fra to sider med henholdsvis offentlig etat og privat entreprenør. På basis av faktisk kostnad for Folgefonntunnelen og kjente kostnadsindekser er det fullt mulig å kalkulere seg frem til hva bygging av Folgefonntunnelen vil koste i dag - også hensyn tatt til økt aktivitet og økt etterspørsel i anleggsmarkedet. Slike regnestykker er gjennomført. Prisen pr. løpemeter tunnel i et slikt regnestykke brukt på prosjekt Jondalstunnelen gir vesentlig lavere kostnader for dette prosjektet enn de ulike anslag som lenge har vært brukt i ulike finansieringsplaner for Jondalstunnelen.
Den eneste sikre og avklarende metode for å få frem et godt kostnadsanslag er å sende prosjektet ut på anbud. Da må godkjent finansieringsplan foreligge fra tiltakshaver Hordaland FK som grunnlag for st.prp. om saken og som grunnlag for vedtak i Stortinget.
Tidligere vedtak i Hordaland FK gir helt klare føringer om at dersom anbudsrunde skulle vise at vedtatt finansieringsplan skulle sprekke, må saken selvsagt behandles på nytt i Fylkeskommunen.
Samtidig bør jo ikke kostnadsanslaget legges unødvendig høyt for å vanskeliggjøre finansiering. Derfor bør det etter mitt syn være fullt akseptabelt at man bruker kostnadsanslag omtalt som "forventningsverdi" fra siste eksterne kvalitetssikringsrapport selv om Statens vegvesen eller fylkeskommunens egen administrasjon skulle mene at kostnadsanslaget bør legges høyere. Hensikten med nettopp ekstern kvalitetssikring må jo være å få en gjennomgang av kostnadene fra objektivt og vel kvalifisert hold og legge dette til grunn, slik en gjør i de fleste andre lignende prosesser knyttet til store prosjekter.
Prosjekt Jondalstunnelen er beklageligvis sterkt forsinket.
Det er nå viktig at saken raskt kan bli lagt frem for Stortinget slik at anbud kan utlyses.
Jeg håper derfor på en positiv og tydelig bekreftelse fra statsråden på dette spørsmålet.