Arne Sortevik (FrP): Jeg viser til svar på spørsmål nr. 444 og 588 (2007-2008). I løpet av månedene februar og mars i år har det vært en rekke eksempler på at utenlandske vogntog med toakslet trekkvogn stoppes av politi/vegmyndighet og blir stående i mange dager før de kan kjøre videre. Jeg har inntrykk av at både politi og norske yrkessjåfører ønsker periodevis forbud toakslet trekkvogn og treakslet henger.
Vi statsråden på nytt vurderer forbud evt. alternativt vurdere utvidet skilting om at slik kombinasjon frarådes vinterstid på høyfjellsoverganger?
Begrunnelse
Jeg viser til svarene på spørsmål nr. 444 og 588 fra henholdsvis undertegnede og Bård Hoksrud om et periodevis forbud mot å bruke toakslet trekkvogn i kombinasjon med treakslet henger på fjelloverganger vinterstid. Det synes å forekomme mange eksepler på at utenlandske vogntog med såkalt "Europastandard" - oftest toakslet trekkvogn - blir stående fast på vinterføre. Senest i løpet av de to siste ukene har det vært en rekke eksempler. På rv 7 over Hardangervidda sto et russisk vogntog fast i 4 dager, og på E134 har et vogntog fra Makedonia stått fast i nesten 6 dager. Problemene slike hendelser skaper før vogntogene får kjøreforbud er knyttet til både trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet. Ikke minst gir stengt vei store konsekvenser for samfunnssikkerhet når den stengte veien også er eneste vei. I mange tilfeller er nok også årsaken til at sjåfør med dårlig egnet bil havner i kjøreproblemer på norsk vinterføre mangel både på kunnskap om hva som kreves av utstyr, spesielt bil for å mestre vanskelige kjøreforhold på norske fjelloverganger vinterstid.
Mange EU-land har nasjonale bestemmelser som trafikanter må forholde seg til - også når de kommer med trekkvogn fra andre land.
Jeg har merket meg at statsråden i svar på spørsmål nr. 444 viser til at selv om antall vogntog med drift på to aksler på norske vinterveger er økende, er andelen foreløpig mindre enn 5 pst. av det totale antall vogntog som trafikkerer det norske vegnettet. De representerer en økende ulempe og en økende risiko for alle andre trafikkanter. En restriksjon vil innebære en betydelig ulempe for denne lille gruppen, men en betydelig forbedring av trafikksikkerhet og fremkommelighet for øvrige trafikanter.
Jeg oppfordrer til at statsråden ser på dette forholdet en gang til; enten periodisk stenging for toakslet trekkvogn og/eller store informasjonsskilt ved startpunkt for de viktigste fjellovergangene som brukes av store vogntog med råd om alternativ kjøreveg.