Gunnar Gundersen (H): Utdanningsdirektoratet understreker i sin veiledning til den nye eksamensformen at det er elevenes samlede kompetanse i hovedmålet og sidemålet som skal vurderes. Det skal kun gis en karakter til eksamen.
Hvordan vil statsråden sikre at det er hovedmålet som blir vektlagt i den samlede karakteren, og vil han sørge for en rask og åpen evaluering av ordningen slik at den vektingen som skal gjøres, gir eksamen troverdighet og legitimitet blant elever og foresatte?
Begrunnelse
Den nye norskeksamen skaper mye engasjement og engstelse i skolen. Det daværende Utdannings- og forskningsdepartement i St.meld. nr 30 (2003-2004) "Kultur for læring" foreslo at elevene som trekkes ut til norskeksamen i grunnskolen bare skulle ha en eksamensdag, og at de bare skulle prøves i hovedmålet. Ved behandlingen i Stortinget ble dette endret slik at alle som trekkes ut skal ha en eksamensdag der både hodemålet og sidemålet skal prøves. Flertallet understreket at elevenes hovedmål skal utgjøre den mest omfattende delen av norskfaget.
Frem til nå har elevene som er blitt trukket ut til eksamen i norsk hatt to eksamensdager, hvor man har en dag til hovedmålet og en dag til sidemålet. Med de endringene som nå innføres, er mange bekymret for om elevenes samlede kunnskaper i hovedmålet og sidemålet vil bli tilfredsstillende vurdert når det kun skal gis en samlet karakter på eksamen, og hvordan man skal sikre at det er hovedmålet som får den største vektingen i vurderingen. Det er også uro for om det hemmeligholdet Regjeringen forsøker seg på i publiseringen av de nasjonale prøvene, også vil omfatte den evalueringen som skal gjøres av denne nye eksamensformen. Denne usikkerheten bør statsråden nå sørge for å rydde av vegen.