Arne Sortevik (FrP): Statens Havarikommisjon for transport har undersøkt tre veitrafikkulykker med dødelig utfall som skjede vinteren 2005-2006 og har på denne bakgrunn laget en temarapport om system for vinterdrift og vedlikehold av vei spesielt. Rapporten peker på forbedringspotensial når det gjelder sikkerhetskritiske elementer og gir konkret 5 sikkerhetstilrådninger.
Hvordan vil statsråden følge opp rapport/sikkerhetstilrådninger på bred basis innenfor veisektoren og gi stortinget informasjon om dette oppfølgningsarbeidet?
Begrunnelse
Jeg viser til rapportens sammendrag:
"Denne temaundersøkelsen går dypere inn i felles forhold som hadde betydning for at bilene fikk skrens på rett strekning, samt felles bakenforliggende forhold som kan ha bidratt til reduserte sikkerhets-marginer. Med bakgrunn i at snøvær hadde ført til reduserte kjøreforhold på veistrekninger som driftes etter strategi bar vei, har SHT undersøkt systemet for vinterdrift og vedlikehold av vei spesielt.
Kvaliteten og innsatsnivået på vinterdriften er avgjørende for å opprettholde best mulige kjøreforhold og tilstrekkelige sikkerhetsmarginer vinterstid. Denne temaundersøkelsen har avdekket at Statens vegvesen mangler tilstrekkelig kvalitetssikring av vinterdriften i forhold til trafikksikkerhet. Temaundersøkelsen peker på forbedringspotensial innen følgende sikkerhetskritiske elementer når det gjelder vinterdrift og vedlikehold av veinettet (spesielt for høytrafikkerte og ulykkesutsatte veistrekninger):
1. Statens vegvesen bør fastsette vinterdriftsstandard basert på strekningsvise sikkerhetsanalyser.
2. Statens vegvesen bør etablere systemer for å sikkerhetsvurdere entreprenørenes driftsopplegg og planverk før kontraktsinngåelse for å sikre at funksjonskontraktens krav til
trafikksikkerhet vinterstid (vinterdriftsstandard) kan oppfylles.
3. Statens vegvesen bør forbedre systemene for å følge opp at entreprenørene overholder funksjonskontraktens krav til trafikksikkerhet vinterstid (vinterdriftsstandard).
4. Dersom ordinær drifting av vei (brøyting og salting) ikke klarer å opprettholde en sikkerhetsmessig akseptabel grense, bør Statens vegvesen vurdere alternative føreforhold.
De undersøkte vinterulykkene viser at ulike kjøretøy og trafikanter takler dårligere kjøreforhold svært ulikt, og at situasjoner oppstår hvor de som har minst sikkerhetsmarginer mister kontrollen. I alle tre ulykkene hadde de lette kjøretøyene ikke-optimal dekkutrustning i forhold til kjøreforholdene. Det er usikkert i hvilken grad trafikantene var bevisst den økte risikoen ved trafikksikkerhet gjennom økt informasjon til trafikantene i denne sammenheng, spesielt betydningen av dekkutrustning relatert til føreforhold.
SHT mener at antiskrenssystemer i kombinasjon med god dekkutrustning tilpasset føreforholdene vil øke sikkerhetsmarginene betraktelig på kjøretøysiden. Tilstedeværelse og kontroll ute i trafikken kan også styre trafikantenes atferd og fartsnivå.
Som følge av denne undersøkelsen har SHT gitt fem sikkerhetstilrådinger.
Statens Havarikommisjon for transport har gjort et viktig arbeid når undersøkelser omkring tre konkrete ulykker i veitrafikken med døden til følge er videreført i en temaundersøkelse om felles forhold som har betydning for kjøreforhold og trafikksikkerhet vinterstid.
Derfor er det også viktig at rapporten følges opp på bred basis innenfor veisektoren. Det er ikke minst viktig at Stortinget får informasjon om hvordan dette viktige arbeidet gjennomføres.