Ib Thomsen (FrP): Mener statsråden at alle elever bør ha krav på skolebøker i de ulike fagene i grunnskolen, og synes statsråden det er greit at kvaliteten på undervisningsmateriell varierer så mye fra skole til skole og fra kommune til kommune?
Begrunnelse
Dagens finansieringssystem innenfor grunnskolen fører til at det varierer mye fra kommune til kommune hvor mye ressurser som blir brukt innenfor grunnskolen. Når det er kommunene som har ansvar for finansieringen av skolene, vil det nødvendigvis være slik at kommunepolitikerne prioriterer ulikt, og at også ressurstilgangen til skolene avhenger av den enkelte kommunes økonomi.
I opplæringslovens §2-15 er det slått fast at elever har rett til gratis offentlig grunnskoleopplæring, og at kommunene ikke kan kreve at elever eller foreldre skal dekke utgifter knyttet til grunnskoleopplæringen, slik som for eksempel undervisningsmateriell. Det er imidlertid den enkelte kommune, etter dagens system, som skal se til at skolene har god nok økonomi til å sørge for at dette skjer.
Det er imidlertid en rekke elever som i dag må betale for utgifter knyttet til grunnskoleopplæringen. Rapporter fra foreldre og elever i Skedsmo kommune tyder på at elevene blant annet ikke får skolebøker. Resultatet er at skolebøkene rullerer mellom klassene, eller at enkelte klasser ikke har nok bøker.
Elevene har også blitt fortalt av lærerne at dette skyldes at skolene ikke har nok penger. Resultatet blir at foreldrene selv må kjøpe bøker til sine barn eller ta kopier av bøkene som skal benyttes i undervisningen. En slik praksis kan føre til større forskjeller mellom elevene, og at læringsutbytte varierer fra skole til skole og fra elev til elev.
Romerikes blad melder også den 31.3.2007 om at ved Stalsberg skole i Strømmen må frustrerte foreldre selv kjøpe bøker, eller elevene får utdelt kopier fra lærebøkene i flere fag. Dette viser at det er flere elever som opplever samme problem, og at en slik praksis trolig forekommer også mange steder i landet.