Anders Anundsen (FrP): Hva mener statsråden er akseptabel ventetid i PP-tjenesten for å få sakkyndig vurdering, og hvilke virkemidler mener statsråden at bør benyttes for at kommunene skal ha ressurser og kompetanse til å oppfylle kravene i Opplæringslovens kapittel 5?
Begrunnelse
I en rekke avisoppslag i lokal- og regionalmedier de siste ukene meldes det om lange ventelister for vedtak om spesialundervisning, brudd på opplæringslovens kapittel 5 i forhold til systemer som fanger opp de som har rett på spesialundervisning og ellers uholdbare forhold for de elevene som har stort behov for ekstra hjelp og støtte i undervisningen.
Opplæringslovens kapittel 5 sikrer alle elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, rett til spesialundervisning. Imidlertid er det en del saksbehandling og vedtak som skal til før spesialundervisning kan bli gitt. I en rekke kommuner er det stor frustrasjon på skolene og blant elevene og foreldrene på grunn av lang ventetid og ofte uholdbare saksbehandlingsprosedyrer.
Stavanger Aftenblad melder 15. mai om at 158 barn med særskilte behov står i kø for å bli utredet om spesialtilpasning i skolene og barnehagene i Sandnes kommune. PP-tjenesten opererer nå med en ventetid på seks måneder bare for å få sakkyndig vurdering i forhold til spesialundervisning. En slik situasjon gjør at både lærere, foreldre og eleven selv blir fortvilet.
Laagendalsposten skriver 15. mai om at Fylkesmannen i Buskerud har funnet en rekke avvik i forhold til Flesberg kommunes opplæringsvirksomhet. Et av disse avvikene gjelder at kommunen ikke har et system som sikrer at skolene oppfyller kravene i Opplæringsloven som gjelder tilpasset opplæring og spesialundervisning. I tillegg avdekker Fylkesmannen at saksbehandlingstiden ved PP-tjenesten i Kongsberg og Numedal er for lang. Der er ventetiden på tre måneder.
NRK Østfold melder 7. mai om at lærerne ved Eidsberg ungdomsskole må bryte loven hver dag fordi skolen ikke har nok ressurser til å ta seg av elevene som trenger et spesialtilbud. NRK Møre og Romsdal melder samme dato om at skolene i Møre og Romsdal fylke mangler 21 millioner kroner til spesialundervisning ved de videregående skolene til neste år.
Alle disse eksemplene viser at skolene i Norge har store utfordringer i forhold til spesialundervisning, og systemer for å oppfylle kapittel 5 i Opplæringsloven. Samtidig vet vi at spesialundervisning har mer effekt dess tidligere den settes inn i opplæringsløpet. I Norge er det imidlertid slik at omfanget av spesialundervisning øker med klassetrinnene. Det må derfor være et mål at spesialundervisningen skal settes inn på så tidlig tidspunkt som mulig, men dessverre har vi et system i dag som gjør dette vanskelig.