Irene Johansen (A): Er Jernbaneverkets strategi for utbygging av jernbanen fortsatt at jernbanen skal gå gjennom byer og tettsteder der folk bor, og ikke på utsiden, eller er den endret i gjeldende og ny NTP, ettersom utbyggingen av jernbanen gjennom Moss ikke blir gjennomført med begrunnelse fra JBV og SD i at dette prosjektet er et nærings- og byutviklingsprosjekt først og fremst og ikke bidrar til kapasitetsøkning på jernbanen; er det andre alternative trasévalg som SD og JBV prioriterer gjennom Moss?
Begrunnelse
Jernbaneprosjektet Sandbukta - Moss - Såstad er vedtatt første gang i Østfoldpakka i 1998, senere i stortingsvedtak ifm. NTP 2005 - 2015, og statsbudsjett, og i JBV sitt handlingsprogram for samme periode.
I statsbudsjettet for 2008 vedtok Stortinget å bevilge 5 mill. til videre planlegging av prosjektet.
Jernbaneverkets strategi for utbygging av jernbanen er etter det jeg har fått opplyst at jernbanen skal legges gjennom byene og tettstedene der folk bor og ikke på utsiden. En videreføring av dobbeltsporet jernbane fra Sandbukta gjennom Moss er helt i tråd med en slik strategi. Skal vi få en sammenhengende utbygging av Østfoldbanen, må dobbeltsporet også bygges gjennom Moss sentrum, i tråd med vedtatte planer. Begrunnelsen som brukes fra SD og JBV for ikke å prioritere prosjektet er at det er et byutviklingsprosjekt. Prosjektet har selvsagt by- og næringsutviklingsperspektiver i seg ettersom sporene skal gå gjennom byen og berører den og de næringsvirksomheter som ligger der.
Men trasévalget er initiert av JBV og vedtatt i NTP. Hvis det finnes alternative traseer som JBV og SD prioriterer bør dette komme fram nå ifm. ny NTP-behandling. Det er uakseptabelt at prosjektet utsettes i årevis med denne begrunnelsen uten at JBV bidrar til at prosjektet blir bygget. Jeg vil gjerne ha svar på hvilken strategi som gjelder for utbygging av jernbanen, og om den fortsatt forutsetter utbygging der folk bor gjennom byer og tettsteder.