Dagrun Eriksen (KrF): En flermetodisk leseopplæring og kompetanse i spesialundervisning for elever med dysleksi, er viktig for å gi disse elevene et positivt selvbilde og godt utgangspunkt for læring. Tidlig diagnostisering, tilgang på og opplæring i bruk av individuelle hjelpemidler letter skolearbeidet. Henvendelser fra forskjellige steder i landet viser sen diagnostisering og mye diskusjon/venting før hjelpemidler, f.eks. PC med programvare er i orden.
Hva kan sikre en god og likeverdig oppfølging av dyslektikere over hele landet?
Begrunnelse
Hver 5. elev som går ut av ungdomsskolen kan betegnes som funksjonelle analfabeter pga. sine dårlige lese-, skrive- og regneferdigheter. Enkelte elever tilhører risikogruppen helt fra skolestart pga. dysleksi i familien. Å følge ekstra godt med for å oppdage lese- og skrivevansker burde være en selvfølge, for å gi riktig hjelp så tidlig som mulig. I henvendelser er det mange eksempler på at barn først blir utredet og får sin dysleksidiagnose i 12 - 14 års alder. I alle tilfellene har en av foreldrene dysleksi og gjenkjent problemene barna har strevd med, uten at skolen har tatt tak i det. Det kan tyde på manglende kompetanse og forståelse for at dyslektikere trenger spesielle tiltak for å lære hvordan de kan takle sine lese- og skrivevansker for å henge med faglig. Mye tyder på at de i stedet blir behandlet med "individuell opplæring" for generelt svake elever, og får store doser av det de ikke takler. Datamaskin med programvare som egner seg for dyslektikere, er et godt hjelpemiddel. Ventetid på over 1 år fra søknad om hjelpemiddel til skolen har installert programvare er for lang tid.
Manglende diagnose eller lang ventetid på pedagogisk-psykologisk tjeneste er det også flere eksempler på og i noen tilfeller har ventetiden vært over ett skoleår.