Elisabeth Røbekk Nørve (H): Til tross for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sin uttale om at det er behov for en særskilt beredskap for redningsinnsats til sjøs - den såkalte RITS-ordningen mellom Bergen og Bodø, finnes det i dag ikke en slik ordning. Ålesund Brannvesen har vist at de besitter stor kompetanse som de ønsker å videreutvikle innenfor RITS-ordningen.
Ser statsråden behovet for en slik beredskapsordning, og vil statsråden bidra til å få på plass en slik ordning i Ålesund, på lik linje med Oslo, Larvik, Bergen og Bodø?
Begrunnelse
Forsvarlig og god brannberedskap til sjøs mellom Bodø og Bergen er i dag fraværende, til tross for at behovet er stort. Dagens situasjon er at den såkalte RITS-ordningen, - en beredskapsordning som staten har ansvar for, og som staten ivaretar gjennom bistandsavtaler med brannvesenet i Oslo, Larvik, Bergen og Bodø, finnes i dag ikke mellom Bodø og Bergen. Ålesund Brannvesen KF er det største brannvesenet mellom Bergen og Trondheim. Ålesund Brannvesen har et moderne brannvesen som har satset sterkt på kompetanseheving og er derfor langt på veg en multistyrke som kan nyttes både til sjø og på land. Dagens RITS-ordning er et svar på den landbaserte beredskapen sin manglende evne til å kunne bistå brannulykker til sjøs. Når vi så vet at Direktoratet for samfunnstrygghet og beredskap (DSB) har gitt uttrykk for at RITS-styrkene må gjøres kompetente til å bistå også i mer tekniske kompliserte ulykker, både til sjøs og på land, er det på sin plass å vise til at Ålesund Brannvesen på en profesjonell og trygg måte har bevist sin styrke ved håndteringen av den tragiske ras- og brannulykka i Fjelltunvegen i Ålesund. Rasulykka der flere av beboerne mistet livet, har på nytt satt fokus på alvoret og viktigheten av at det finnes høy og godt organisert kompetanse, når slike alvorlige ulykker først slår til.
Møre og Romsdal er en svært rasutsatt region, i tillegg opplever vi en stadig økende båt- og skipstrafikk utenfor kysten vår. Det spesielle med Vestlandet er at det ikke bare er stor skipstrafikk langs kysten, men også inn og ut av fjordene. Brann om bord på en cruisebåt i en trang fjord medfører store utfordringer for brannvesen og redningsmannskap. Stor trafikk til sjøs generelt, samt trafikk til og fra Ålesund som har en sentral plassering mot olje og gassvirksomhet, i tillegg til nærheten til sårbare fiskeområder og store fuglebestander (Runde) krever at topp kompetanse og utstyr er på plass. Alle disse utfordringene på land og til sjøs, bør kvalifisere sterkt for at Ålesund skal kunne bli en del av RITS-ordninga. I tillegg til ovenfornevnte utfordringer vil Ålesund Brannvesen som en del av RITS-ordninga også kunne fungere som en svært betydningsfull og viktig beredskapstjeneste med tanke på Åknesrevna og det massive fjellpartiet som en dag vil rase ut i sjøen og ramme innbyggerne i flere kommuner i området. Når fjellmassivet raser ut i sjøen, vil en flodbølge ramme både de som befinner seg på sjøen inne i fjordene og på land. Jeg viser til brev med uttalelse om saken, fra et samlet fylkesting 12.06.2006, der det blir vist til følgende fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB-rapporten): "Den økende trafikken i nordområdene, sammen med avstand fra Bodø, underbygger behovet for at det bør etableres en særskilt beredskap nord for Bodø, der Tromsø og Hammerfest er alternativer. Trondheim/Ålesund vil også være anbefalt lokalisering for å dekke opp en sterkt trafikkert strekning mellom Bodø og Bergen/Stavanger.
Jeg viser også til brev fra fylkesordfører Olav Bratland, Møre og Romsdal 20.05.08, til statsråden, og ber med dette om at statsråden nok en gang ser på saken og de konsekvenser en fortsatt fraværende RITS-beredskap mellom Bodø og Bergen kan bety når ulykken først er ute.