Laila Dåvøy (KrF): En fysioterapeut i Masfjorden sendte i november i fjor en bekymringsmelding til fylkesmannen i Hordaland. Hun hadde avdekket svært dårlige arbeidsforhold for elever ved bruk av pc i videregående skole. Hun viste til begynnende plager hos elever. Hun sier: "For ein generasjon som allereie nyttar data-utstyr i stor utstrekning meiner eg skolen blir ein viktig arena i førebygginga av dei belastningsplager som er forbundet med skjermarbeid."
Hvem har ansvar for, og hvordan kan elever få gode ergonomiske forhold i skolen?
Begrunnelse
Det er alarmerende at elever i videregående skole i ung alder står i fare for å få belastningsskader på grunn av mangel på tilrettelagte pc-arbeidsplasser. Bruk av pc vil øke i tiden framover, ikke minst fordi dette verktøyet er en del av satsingen i Kunnskapsløftet. Imidlertid er det ikke tatt høyde for å sørge for at elevene får gode ergonomiske forhold i skolen.
Det kan synes paradoksalt at det blir brukt enorme ressurser på forebygging av sykefravær i arbeidslivet, mens ergonomi er lite påaktet i skolen. Skolen er tross alt en læringsarena som skal gi individet kunnskap til selv å ta vare på egen kropp livet ut. Men da må betingelsene legges til rette for det.
Fylkesmannen svarte på henvendelsen fra fysioterapeuten 4 juni i år, ved å oversende bekymringsmeldingen til Helsedirektoratet og til Utdannings-direktoratet.
Fylkesmannen skriver at dette er en problemstilling som sentrale myndigheter må gripe fatt i. Fylkesmannen viser til opplæringslovens kapittel 9a, og til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler, som jo gjelder.
Samtidig viser han og fysioterapeuten til forskrift om arbeid ved dataskjerm (FOR 1994-12-15 nr. 1259), som har mer detaljerte forskrifter enn de som gjelder for elever i videregående skole. Her pålegges arbeidsgiver både å vurdere og sette i verk forebyggende tiltak.
Etter min mening bør det vurderes om denne forskriften også bør gjelde i skolen, og hvem som skal gjennomføre tiltakene. I alle fall er det svært viktig at statsråden raskt griper fatt i den problemstillingen som er reist.