Jon Jæger Gåsvatn (FrP): Ser statsråden at rammevilkårene for internasjonale skoler, som blant annet innebærer mindre statsstøtte, fører til at skolene ikke er åpne for alle, og slik sett også kan være et hinder for at studenter senere velger å studere ved utenlandske universiteter og høyskoler i utlandet f.eks. gjennom Erasmus-programmet?
Begrunnelse
I Aftenposten 11. juni 2008 kan vi lese at antall søkere til Erasmus-programmet har gått ned. I 2006/2007 var det 1250 norske studenter som dro ut i Europa på Erasmus-stipend, noe som er en nedgang på 200 studenter.
Erasmus-programmet er et av mange programmer for å bedre internasjonaliseringen i høyere utdanning, og for å gjøre det lettere for norske studenter å reise ut i verden, og for å tiltrekke seg utenlandske studenter til Norge. Slike programmer er viktige for utvekslingen, sammen med de generelle studiefinansieringsordningene for utenlandsstudenter.
I tillegg ser vi at antall helgradsstudenter i utlandet går ned, og har hatt en negativ trend de siste årene.
Å oppmuntre studenter til å reise til utlandet for å ta utdannelse, er arbeid som må starte før studentene entrer høyskoler og universitet. Mye av grunnlaget blir lagt i grunnutdanningen. I Norge har vi både internasjonale skoler og internasjonale linjer, slik som f.eks. International baccalaureate-systemet som tilbyr utdanning på egne skoler og som linjetilbud ved "vanlige" videregående skoler.
Eksempler på internasjonale skoler er f.eks. Skagerak international school og Røde Kors Nordisk United World College.
For å være elev ved en internasjonal skole, må imidlertid elevene betale skolepenger, og skolene får heller ikke samme offentlige tilskudd som vanlige offentlige skoler, siden de fleste av disse skolene kommer inn under privatskoleloven. Reelt sett blir derfor ikke disse skolene åpne for alle, og skolene har i tillegg stramme økonomiske rammevilkår å forholde seg til siden de blir forskjellsbehandlet i forhold til de offentlige skolene.