Arne Sortevik (FrP): Jeg viser til svar fra finansministeren på spm. nr. 1372 datert 12.8.2008 og har merket meg at finansministeren bestemt avviser bruk av alternative finansieringsformer for utbygging av jernbane i Norge på linje med det man har gjort i Sverige. Innenfor veisektoren i Norge er det et svært stor behov for nybygg og opprustning. Det er vanskelig å se at dette behovet kan dekkes gjennom ordinære bevilgninger over statsbudsjettet.
Hva vil statsråden gjøre for å ta i bruk nye finansieringsverktøy som kan øke veibyggingen i Norge?
Begrunnelse
Behovene for bygging av nye veier er veldokumentert, men har et omfang som vanskelig kan dekkes inn innenfor en akseptabel tidsramme selv med videreføring av dagens omfattende bompengefinansiering og med flere OPS ( Offentlig-Privat-Samarbeid). Det er grunn til å minne om at de tre OPS-prosjektene som er gjennomført er delvis finansiert med bompenger - det understreker at OPS først og fremst har vært brukt som et gjennomføringsverktøy og ikke som et finansielt instrument.
Hovedutfordring innenfor finansiering av infrastruktur som har levetid på 50 - 100 år er at dagens finansiering skjer innenfor årlige utgiftsbudsjetter og konkurrerer mot alle andre utgiftstyper og ikke med egen og mer egnet finansieringsform.