Robert Eriksson (FrP): En gutt på 24 år, som er hardt rammet av diabetes, ble like før jul 2007 opplyst av Ahus at han skulle få blodsukkermåleren paradign 722. Den 12. og 31. januar d.å. skrev hans mor til Ahus og etterlyste måleren, på vegne av sin sønn. Den 3. juli d.å. hadde de ennå ikke mottatt noe svar fra Ahus på de brev som var sendt til sykehus i anledning saken.
Vil statsråden ta de nødvendige initiativ overfor landets helseforetak, slik at pasienter kan sikres å motta skriftlig svar i henhold til forvaltningslovens bestemmelser?
Begrunnelse
En gutt (24 år) fra Akershus har i lengre tid vært hardt rammet av diabetes. Like før jul i 2007 opplyste Ahus gutten om at han skulle få blodsukkermåleren paradign 722 "over nyttår". Altså var det da god grunn til å anta at han skulle få den omsøkte måleren i løpet av første halvdel av januar 2008.
Den 12. og 31. januar d.å. tok guttens mor initiativ og skrev brev på vegne av sin sønn til Ahus hvor hun etterlyste måleren. Den 3. juli 2008 hadde ennå ikke pasienten fått noe svar tilbake.
I forvaltningsloven § 11a (saksbehandlingstid, foreløpig svar) tredje ledd heter det:
"I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt".
Det at det nå har gått over et halvt år, uten at pasienten har fått svar kan ikke jeg tolke som noe annet en et klart brudd av forvaltningsloven § 11 a.
Det vil alltid være viktig at brukerne av offentlige tjenester gis tilstrekkelig informasjon og svar på sine henvendelser innen rimelig tid. Noe annet kan fort medføre at brukerne opplever unødvendig frustrasjon og usikkerhet, samt at det vil være en stor fare for at de mister tilliten til velferdssystemet.
Det er derfor etter undertegnedes mening helt avgjørende at de nedfelte svarfrister blir overholdt.