Gjermund Hagesæter (FrP): Mange bilister opplever norske fartsgrenser som uhensiktsmessig lave. I store deler av landet kan man godt kjøre i 110 km/t i 80-sone uten at dette oppleves som fort hverken for sjåfør eller passasjer, og uten at dette medfører vesentlig økt trafikkrisiko, men snarere vil redusere omfanget av farlige forbikjøringer.
Vil samferdselsminsteren på bakgrunn av dette vurdere å oppjustere fartsgrensene til et nivå som i større grad samsvarer med veistandarden på de ulike strekninger?
Begrunnelse
Fartsgrenser på flere veistrekninger oppleves unødvendig lave for mange bilister. Veiene er gode, og i mange tilfeller kan man trygt kjøre i 110 km/t der det f.eks er 80-sone. På mange strekninger er standarden så god, og veiene så fine og rette, at passasjerer greit kan arbeide og snakke i mobiltelefon uten at vedkommende i det hele tatt merker at sjåføren kjører 30 km/t for fort i 80-sone.
Det er generelt viktig at ikke fartsgrensene settes lavere enn det som er en forsvarlig hastighet ut fra en sikkerhets- og nyttebetraktning. Dersom fartsgrensene konsekvent settes lavere enn det som er nødvendig for en god sikkerhet, kan den alminnelige oppfatning av hva den bør være på sikt kunne svekke respekten for trafikkreglene. Dette forsterkes ytterligere av at mange oppfatter det som om UP i de fleste tilfeller står utplassert på rette strekninger, som tåler høyere fart, men sjelden eller aldri på mer farlige og svingete strekninger.
Det kan ofte virke som om fartsgrensene settes lavere enn nødvendig for å få penger inn i statskassen.
Det er viktig at fartsgrensene settes høyere (i noen tilfeller lavere), slik at de blir mer i tråd med hva som er forsvarlig på de enkelte strekninger, og dermed i større grad blir i tråd med hva bilister flest opplever som en fornuftig fart.
Jeg vil avslutningsvis poengtere at jeg ikke er tilhenger av villmannskjøring. Jeg mener snarere at ressursene i større grad bør settes inn mot nettopp dette, selv om det ikke vil bringe inn like mye i statskassen, fremfor å ta skikkelige folk som i realiteten holder en fornuftig fart, veiforhold tatt i betraktning.