Gunnar Gundersen (H): I Jernbaneverkets årsrapport for 2007 opplyses det at Gjøvikbanen har den beste punktligheten av alle baner i Norge med 95 pst. Kongsvingerbanen er den dårligste med 79 pst. Gjøvikbanen er konkurranseutsatt og resultatene er gode også ut ifra disse kriteriene.
Vil statsråden foreta tilsvarende grep for Kongsvingerbanen for å bedre situasjonen på Kongsvingerbanen?
Begrunnelse
Kongsvingerbanen og forbindelsen Oslo-Stockholm framstår som stemoderlig behandling. Tilbudet er svakt og står i fare for ikke å være et attraktivt alternativ. Det har mange årsaker, men resultatet er at for mange reisende er kun bil og buss de aktuelle kommunikasjonsmidler. Rv2-utbyggingen er forsinket og trafikkbelastningen er så stor at den er nær vegens kapasitet. Et bedre og mer velfungerende togtilbud vil kunne avlaste dette og det haster derfor å få fokus på hvordan Kongsvingerbanen kan bli et bedre tilbud.