Dagfinn Høybråten (KrF): Departementet vil endre skolelovgivningen for å kunne gjennomføre undersøkelser bl.a. av elevenes seksuelle legning, religiøse oppfatning og etniske bakgrunn.
Kan statsråden forklare hvorfor det er mer legitimt å stille spørsmål om slike forhold til barn enn det etter norsk lov er å stille de samme spørsmål til voksne arbeidssøkere?
Begrunnelse
I et høringsnotat fra departementet heter det at det ”siden etableringen av kvalitetsvurderingssystemet i 2003 har vist seg å være nødvendig å øke datamaterialet til å omfatte sensitive personopplysninger for analyser og forskning om læringsutbytte.” Det opplyses videre at ”personlige forhold som for eksempel helseforhold, seksuelle legning, etnisk bakgrunn og religiøs oppfatning kan ha stor betydning for hvordan den enkelte opplever det fysiske og psykososiale læringsmiljøet. For å tilrettelegge læringsmiljøet for utsatte grupper slik at kvaliteten i opplæring for denne gruppen elever ikke er dårligere enn for andre, er det viktig å ha muligheten til å gjennomføre undersøkelser om dette på aggregert nivå, herunder i forbindelse med elevundersøkelsen.” På dette grunnlag foreslår departementet endringer i opplæringsloven og privatskoleloven som gir hjemmel til å samle inn og behandle slike sensitive personopplysninger. I arbeidslivet setter norsk lov klare grenser for å spørre arbeidssøkere om slike opplysninger og tillater det bare under helt bestemte og sterkt begrensede forutsetninger.