Ola T. Lånke (KrF): Hvordan vurderer kulturstatsråden konkurransesituasjonen i det digitale bakkenettet og hva vil han gjøre for å sikre de husstander som benytter denne plattformen et bredest mulig tv-tilbud?
Begrunnelse
For ca et år siden reiste undertegnede en interpellasjon til kultur- og kirkeministeren om utviklingen av konkurransen og markedsforholdene innen tv-sektoren i Norge spesielt med henblikk på Telenors markedsdominans. Statsråden svarte bl.a. at Regjeringen ville sette ned et utvalg med; ” … oppdrag å se nærmere på medieeierskapsloven, med særlig vekt på regulering av vertikal integrasjon og elektroniske medier.” Formålet var ifølge statsråden først å skaffe seg mer objektiv kunnskap om aktørenes faktiske atferd i tv-markedet.
I sommer vedtok Post- og teletilsynet at Norges Televisjon (NTV) må utlyse minst halvannen signalpakke - som det heter – til en annen betal-tv-operatør enn RiksTV, for at det skal bli reell konkurranse i bakkenettet. NTV og Riks TV har gitt tydelig beskjed om at de ikke ønsker dette.
NTV, som eies av Telenor, NRK og TV2, har i konsesjonen for sin rolle som nøytral plattformoperatør forpliktet seg til å tilby kapasitet for konkurrerende betal-tv-tilbud på ”objektive, transparente og ikke-diskriminerende vilkår”. Hensikten med dette konsesjonsvilkåret – som NTV selv hadde formulert i sin søknad om konsesjon – skulle være å gi forbrukerne større valgfrihet og styrke konkurransen både mellom kringkastere og mellom betal-tv-operatører.
Løftet om å legge til rette for reell konkurranse var nødvendig fordi Telenor – i tillegg til TV2 og NRK - var kommet inn på eiersiden både i plattformoperatøren NTV og betal-tv-operatøren RiksTV. Det ble også forutsatt armlengdes avstand mellom NTV og RiksTV. Post- og teletilsynet slo i sommer fast at NTV' og RiksTV's motvilje mot å legge til rette for reell konkurranse i det digitale bakkenettet, ”står i sterk kontrast” til denne forutsetningen.
Saken er behandlet av Post- Teletilsynet, som har fastholdt sitt vedtak og pålegget til NTV om å utlyse for reell konkurranse på den digitale plattformen og med minimum halvannen signalpakkes frekvens til en konkurrent.
En registrerer at aktører i markedet oppfatter den aktuelle konflikten slik at den handler om hvorvidt det skal være reell konkurranse, eller om RiksTV og NTV skal få et monopol i det digitale bakkenettet.
En er også kjent med at det er fremmet en klagesak fra NTV til Samferdselsdepartementet som konsesjonsgiver og klageinstans. Samtidig er en kjent med at NTV nylig har sendt en søknad til Samferdselsdepartementet og Kulturdepartementet om å få endret konsesjonen for at RiksTV skal slippe kravet om en konkurrerende betal-tv-operatør på plattformen.
Dersom nevnte søknad blir imøtekommet vil det være grunn til å spørre om ikke resultatet vil bety svekket mangfold og mindre valgfrihet, kort sagt dårligere tv-tilbud, for et stort antall husstander ute i distriktene, hvor NTV i praksis representerer eneste alternativ for mottak av tv.