Svein Flåtten (H): Det er naturlig at feil oppstår i en stor etat som skatteetaten. Det er også naturlig at feil oppstår i en omorganiseringsperiode som skatteetaten har vært inne i. Etatens problem synes å være måten man kommuniserer sine feil til skattyterne på. Man fremstår som opptatt av først å benekte at problemene er der, deretter å bagatellisere problemene for til slutt å innrømme og komme med kompenserende tiltak.
Mener statsråden denne situasjonen gir grunn til å se nærmere på den totale informasjonsstrategien i skatteetaten?
Begrunnelse
I forbindelse med ligningsoppgjørene for 2007 har det vært avdekket en rekke feil, rot, manglende kontroll og svak informasjon om disse situasjoner fra skatteetatens side.
Jeg nevner eksempelvis:
1. Mange tenåringer fikk tilbakeført sitt innbetalte forskuddstrekk ved en feiltakelse for siden å måtte tilbakebetale.
2. Skattytere med utsatt frist for innlevering av selvangivelse fikk skatteoppgjøret før selvangivelse var levert og uten de fradrag de skulle ha.
3. Kommentarer under pkt. 5 i selvangivelsen ble neglisjert for en rekke skattytere slik at forklaringer til endringer ikke ble vurdert.
4. Eiere av landbrukseiendommene fikk oppført doblede formuesverdier.
5. Mange næringsdrivende fikk ikke foreldrefradrag.
6. Innbetalt tilleggsforskudd eller forventet restskatt kom ikke med på avregningen.
7. CD-er med alle norske skattyteres personnummer sendt til ulike media.
8. 5000 skattebetalere fikk giroer med feil for innbetaling av restskatt. Senere fikk 125 000 skattytere giroer for innbetaling av restskatt tilsendt 1 til to dager før forfall.
9. Ligningslovens krav om varsling av fravikelse av selvangivelsen ble brutt for mange skattytere. Noen fikk ikke melding om endring i ligningsansettelsen før avregning kom, andre fikk mangelfullt varsel uten angivelse av endring eller grunnlag for endring og da uten mulighet til å sjekke dette. Klagemulighet i forkant tapes og restskatt må innbetales.