Bård Hoksrud (FrP): Ved bruktimport av biler fra USA beregnes engangsavgift på bakgrunn av slagvolum istedenfor CO2-utslipp, og dette fører blant annet til at bruktimporterte miljøvennlige hybridbiler blir vesentlig dyrere enn tilsvarende brukte hybridbiler importert fra EU.
Vil statsråden endre regelverket slik at alle kjøretøy som kan fremvise CO2-tall etter gjeldende direktiv 80/1268/EØF kan avgiftsberegnes med CO2-tall som avgiftsgrunnlag, slik det gjøres i Sverige?
Begrunnelse
Hybridkjøretøy blir avgiftsbelagt ulikt avhengig av om de importeres fra EU eller USA. Mens bruktimporterte hybridbiler fra EU avgiftsbelegges på bakgrunn av CO2-tall etter direktiv 80/1268/EØF, avgiftsbelegges brukte hybridbiler fra USA etter slagvolum. Når engangsavgift beregnes på bakgrunn av slagvolum istedenfor CO2-utslipp, fører dette til at en Toyota Prius 1,5l Hybrid 2008-modell med CO2-utslipp på 106 g/km får 41,5% høyere engangsavgift. Dette gjør det lite attraktivt å bruktimportere hybridbiler fra USA, der denne biltypen har blitt svært populær. En eventuell endring i kjøretøyforskriften vil kunne rette opp denne uheldige, og sannsynligvis utilsiktede, skjevheten.