Bård Hoksrud (FrP): Samferdselsministeren var etter fremleggelsen av statsbudsjettet for 2009 i Telemark og lovet 15 millioner til "Eidangertunnelen". I etterkant av tiltakspakken lovet hun 12 millioner kroner over en toårsperiode til drift av Brattsbergbanen. Noe som heller ikke lå i regjeringens krisepakke.
Hvor hentes disse midlene fra, og hvilke andre samferdselsprosjekter må eventuelt nedprioriteres for å frigjøre midler til disse prosjektene?
Begrunnelse
I forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2009 var det ikke bevilget en eneste krone til Eidangertunellen. Dette til tross for stort behov for ny trase på strekningen Larvik-Porsgrunn. At ikke regjeringen hadde bevilget penger til dette prosjektet, førte til kraftig kritikk fra hele det politiske miljøet i Telemark. Etter kort tid ble tydeligvis presset så stort at ministeren ikke hadde noe annet valg enn å reise til Telemark og bevilge 15 millioner kroner til grunnerverv på strekningen for å roe ned gemyttene. I forbindelse med krisepakken hadde regjeringen satt av 30 millioner kroner til det samme formålet. Rett etter at krisepakken var lagt frem så reiste samferdselsministeren på nytt til Telemark med løfte om 12 millioner kroner til å drifte Brattsbergbanen for 2 halvår 2009 og første halvår 2010. I Møre og Romsdal lovet også statsråden at det var satt av midler til Ørsneset ferjekai og at dette lå i regjeringens budsjett for 2009, noe statens vegvesen avkrefter fordi de mangler ca 10 millioner kroner til å få bygget ferjekaia. Spørsmålet blir jo om prosjektet er fullfinansiert eller ikke. Det begynner å bli merkelig at statsråden til stadighet kommer med nye midler til prosjekter som ikke det er dekning for verken i statsbudsjettet eller i krisepakker.
I beste fall kan vel ikke dette beskrives som noe annet enn en uryddig budsjettprosess. Det er derfor god grunn til å spørre nøyaktig hvor midlene til Regjeringens løfter hentes ifra.