Ib Thomsen (FrP): Kan statsråden komme med forslag til hvordan man skal utføre en effektiv kontroll med salg og skjenking av alkohol, ovennevnte problemstilling tatt i betraktning?
Begrunnelse
Det er vedtatt at kommunen skal utarbeide en helhetlig rusmiddelpolitisk handlingsplan hvor den alkoholpolitiske planen inngår. De overordnede målene for denne helhetlige planen ble vedtatt av komité for oppvekst og utdanning 9. mai 2008 og er:
1. Vi vil at barn og unge skal ha et rusfritt oppvekstmiljø
2. Vi vil oppnå en vesentlig reduksjon av rusmiddelrelaterte skadevirkninger
3. Vi skal ha en god kontroll og konsekvent reaksjon på brudd for reglene for salg og skjenking
4. Vi vil tilby en effektiv og tidlig hjelp til rusmiddelavhengige.
Den del av planen som omhandler salg og skjenking, heretter kalt alkoholpolitisk handlingsplan, ble vedtatt av kommunestyret 25. august 2008 og målene i denne planen er:
1. Skjerme oppvekstmiljøet
2. Redusere risikoen for sosiale, miljømessige og helsemessige skadevirkninger
3. Utsette debutalderen for alkohol
4. Legge til rette for trivelige og levende sentrumsområder
Det har vært ønskelig å opprettholde en liberal linje i alkoholpolitikken og utvikle gode kontrollfunksjoner med konsekvente reaksjoner på brudd og uttrykket "lett å få - lett å miste" er en innarbeidet holdning i kommunen.
For å videreutvikle kontrollfunksjonen er det vedtatt å ta i bruk såkalte blindtester når butikkene kontrolleres. Med blindtest menes at stedet som skal kontrolleres utsettes for potensiell kunde som ikke oppfyller kravene for å få kjøpt alkohol, f. eks ved å bruke mindreårige testpersoner.
Ved henvendelse til helsedirektoratet, avd. for rusmidler om slike tester, frarådes kommunen å benytte mindreårige personer i slik testing. Argumentene som anføres er at man ikke skal bør oppfordre til provoserte lovbrudd og særlig ikke ved hjelp av mindreårige.
For å kontrollere om det selges alkohol til mindreårige er man derfor nødt til å benytte seg av myndige testpersoner som gjerne har et ungt utseende. Dersom en slik testperson ikke blir spurt etter legitimasjon ved alkoholkjøp vil dette gi oss anledning til å rette en advarsel til vedkommende utsalgssted. Men utsalgsstedet har i realiteten ikke solgt alkohol til mindreårige og dermed ikke gjort noe ulovlig. Og det vil følgelig ikke kunne gis noen konsekvenser, f. eks i form av inndragning av salgstillatelse.
Hvilke metoder som skal tas i bruk for å avdekke om mindreårige får kjøpt alkohol synes derfor uklart, med mindre det tilfeldigvis selges alkohol til mindreårige samtidig som det foretas kontroll på stedet.
Det er derfor ønskelig å utfordre departementet til å finne en løsning som gjør at kommunen kan utføre en effektiv og god kontroll med butikker med tillatelse til å selge alkohol og som samtidig gir oss anledning til å gi vedkommende butikk konsekvenser ved brudd. Den samme problemstillingen gjelder også for skjenkesteder. Det antas at de ovennevnte problemstillingene også gjelder for landets øvrige kommuner.