Per Sandberg (FrP): Riksantikvaren sier nei til gang- og sykkelbaner på Skansenbrua i Trondheim, til tross for at mer gang- og sykkeltrafikk fra Skansen til Brattøra hadde ført til redusert biltrafikk og bedre nærmiljø. En ny bro parallelt med den jernbanebroen er helt uaktuelt på grunn av kostnadene, og lokalpolitikerne i Trondheim setter nå sin lit til at miljøstatsråden skal skjære igjennom.
Mener statsråden at det er riktig at antikvariske myndigheter skal kunne sett en stopper for viktige miljøprosjekter?
Begrunnelse
I politiske saker må ulike politiske hensyn ofte veies opp imot hverandre. Trondheim kommunes planer om nye gang- og sykkelbaner på Skansenbrua er et eksempel på en slik sak. På den ene siden står lokalpolitikerne som ønsker miljøgevinster knyttet til redusert bilbruk fra Skansen til Brattøra, blant annet bystyrerepresentant Torgny Hagerup (FrP) som tok opp saken for to år siden og nestleder i byutviklingskomiteen Heidi Eidem (Ap). På den andre siden står steile antikvariske myndigheter som vil gå imot enhver miljøriktig oppgradering av Skansenbrua. Saken har vært mye omtalt i Adresseavisen, og temperaturen i debatten har vært høy. Man må selvsagt se nærmere på Jernbaneverkets argumentasjon om at påhengte gangbaner kan føre til økt risiko, men vektleggingen av antikvariske hensyn avgjøres fullt og helt av Regjeringens miljøprofil.