Robert Eriksson (FrP): Adressa og NRK Trøndelag meddelte den 22. januar då., at Styret og Husforeningen i ENOVA hadde kommet til enighet i den omtalte arbeidsmiljø- og varslingssaken. Det er liten tvil om at saken har vært belastende for flere parter.
Mener statsråden det eksisterer gode nok interne rutiner for varsling i statsforetak, både generelt og i ENOVA spesielt?
Begrunnelse
Styret og Husforeningen i ENOVA har nå kommet til enighet i den omtalte og svært betente arbeidsmiljø- og varslingssaken i statsforetaket ENOVA.
I følge media fikk verneombudet og tillitsvalgt beskjed fra styret om at de måtte dokumentere grunnlaget for varslet til styret i ENOVA, i stedet for at de selv undersøkte de forhold som var påpekt. I tillegg fikk verneombudet og tillitsvalgt beskjed om å trekke varslet, dersom det ikke kunne dokumenteres. I arbeidsmiljølovens § 2-4 heter det:
(1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten.
(2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varsling skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikten eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter
(3) Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen.
Videre heter det i § 3-6 Plikt til å legge forholdene til rette for varsling.
Arbeidsgiver skal, i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, utarbeide rutiner for intern varsling eller sette i verk andre tiltak som legger forholdene til rette for intern varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten i samsvar med § 2-4, dersom forholdene i virksomheten tilsier det.
Med tanke på at ENOVA-saken har versert i media siden høsten 2007, kan mye tyde på at arbeidsgiver ikke har utarbeidet rutiner for intern varsling eller ikke har iverksatt nødvendige tiltak som kunne legge forholdene til rette for den interne varslingen.
Undertegnede vil påpeke at det er bra at partene nå har kommet til enighet, noe som vil kunne skape den nødvendige ro både for de ansatte og ledelsen i organisasjonen. Men undertegnede vil også understreke viktigheten av at man trekker nødvendig lærdom av denne saken. Det vil derfor være viktig at statsforvaltningen gjennomgår sin praksis, slik at gode nok rutiner blir etablert i fremtiden. Dette gjelder naturlig nok ikke bare ENOVA, men alle statsforetak.