Jon Jæger Gåsvatn (FrP): Har departementet endret holdning når det gjelder elever som har blitt rammet av mangelfull/feil informasjon i forhold til valg av fag, skole og fagkombinasjoner, og hvordan vil departementet sikre at elever som valgte musikk, dans, drama eller idrett i 2006 og som tar ett år med realfag fortsatt kan konkurrere i primær-kvoten når de søker om studieplass, slik de ble forespeilet når de startet sin videregående utdanning?
Begrunnelse
Undertegnede tok i spørretimen den 11.mars då opp problematikken med elever som ikke fikk avgangsvitnemål fordi de hadde foretatt valg av fire fagkombinasjoner for snart tre år siden. Statsråden var da imøtekommende og sa blant annet:
"Vi skal ikkje la desse elevane i stikka. Dersom skulen eller utdanningsmyndigheitene har gjort feil, må vi sjølve ta ansvar for feila og ikkje la elevane sitje igjen med problema. ... No må vi gå igjennom kvar einskilde sak, ... Det vil vi gjere raskt..."
I Vårt land 30.mars kan vi lese om "Elever som rammes av regeltabbe".
Bakgrunnen for oppslaget er at regelendringen som kom i forbindelse med innføringen av kunnskapsløftet i 2007, har ført til at flere elever som begynte på skolen i 2006 ikke lenger kan konkurrere i primær-kvoten når de søker om studieplass, slik de ble forespeilet ved skolestart.
Elever som valgte musikk, dans, drama eller idrett ble forespeilet at de kunne ta ett ekstra år med realfag og fortsatt konkurrerer i primær-kvoten. Regelendringene som departementet innførte i 2007 har endret disse forutsetningene, slik at disse elevene nå må konkurrere i ordinærkvoten. De må konkurrere med elever som har brukt flere år på å forbedre sine snittkarakterer, noe som for flere studier fører til langt høyere inntakskrav.
Norge har som hovedregel et prinsipp om at lover og regler ikke skal gis tilbakevirkende kraft. I dette tilfellet ser det ut som dette prinsippet er skjøvet tilside. Statssekretæren legger seg på en helt annen linje enn det statsråden gjorde i Stortinget 11.mars. Hun uttaler at elevene ideelt sett burde fått vite om endringene i 2006 i stedet for 2007, men fremholder at departementet ikke har gjort noen feil og at departementet ikke tar selvkritikk. Resultatet er at elevene blir stående igjen med problemene. De opplever at mange utdanningsveier og muligheter nå blir stengt for dem, på grunn av dårlig informasjon og endringer av regelverket ett og et halvt år etter at elevene hadde bestemt seg for fag og skole.