Arne Sortevik (FrP): Jeg viser til svar på skriftlig spørsmål nr. 1017 om friksjonsmåling på rullebaner på norske flyplasser. Dagens internasjonalt anbefalte praksis for friksjonsmåling er tildels basert på eldre og usikre metoder, der data innhentes av et bakkekjøretøy og formidles pr. radio eller datalink. Det finnes metoder og utstyr som kan gi landende fly samtidsinformasjon om hvorvidt flyets oppbremsing faktisk er slik piloten får oppgitt.
Vil statsråden sørge for at dette blir tatt i bruk ved norske flyplasser?
Begrunnelse
I Norge er det varierende kyst- og vinterklima. De fleste norske flyplasser ligger slik til at de i vintersesongen utsettes for begge typer klima, med raske variasjoner av nedbør, temperatur og vanninnhold i snø/på is på rullebaner. Dette gjør at faren for utforkjøring med tap av menneskeliv og skader på kostbart materiell er mer til stede i Norge enn i mange andre land.
Dagens internasjonalt anbefalte praksis for friksjonsmåling er tildels basert på eldre og usikre metoder. Utstyr og metoder er i mindre grad tilpasset dagens flymateriell. Det finnes målemetoder for friksjon på rullebanen som kan gi det landende flyet sanntidsinformasjon under landing. Det betyr informasjon som oppgir om hvorvidt flyets oppbremsing er slik piloten har fått oppgitt, eller om det av sikkerhetsgrunner må bremses mer samt om det av miljøhensyn kan brukes mindre bremse - og motorkraft dersom banen har bedre friksjon enn oppgitt.
På denne måten kan norsk praksis tilpasses bedre til norske klimatiske forhold.
Det kan også påvirke internasjonale "best practice". Begge deler vil bedre flysikkerhet både i Norge og internasjonalt.
Jeg håper statsråden kan ta initiativ til et samarbeid mellom norske myndigheter, flyselskaper, flyfabrikkanter og norsk kompetanse på området friksjonsmåling på norske flyplasser.
Jeg viser spesielt til at moderne norsk utstyr for friksjonsmåling brukes innenfor vegsektoren i Norge innenfor funksjonskontrakter til måling av friksjon på vinterveger. Dette understreker både at moderne måleutstyr foreligger, og behovet for å utvide bruken av slikt moderne utstyr til også å omfatte luftfartssektoren i Norge.