Vigdis Giltun (FrP): Hva vil Regjeringen gjøre i saker der gode trafikksystemknutepunkter ikke lar seg realisere, eller får betydelige merkostnader og forsinkelser, fordi en annens samferdselsetat ikke har fått sin del av saken med i Nasjonal Transportplan?
Begrunnelse
I Fredrikstad holder man nå på med en konseptvalgsutredning knyttet til vei. Grønlikvartalet som trafikalt knutepunkt antar man vil gi betydelige besparelser i ekspropriasjon av areal, og besparelser i anleggskostnader for veimyndighetene. Grønlikvartalet har som ide å samle byens jernbanestasjon, buss- og taxi holdeplass, samt knutepunkt for gang og sykkelstier, men er også det stedet hvor RV 110 og RV 109 møtes. Lokalt ser man at knutepunktet kan styrke mulighetene for å lage gode kollektivløsninger for de reisende, samtidig som det vil styrke sentrums betydning handelsmessig i forhold til kjøpesentra, gågata og grensehandelen. Jernbaneverket har uttalt at dette trolig er det beste byprosjektet i landet de kjenner i dag. Lokalt frykter man imidlertid at det kan føre til flere års forsinkelser i utbedring av veinettet dersom man kjører fram Grønlikvartalet som et samtidig utviklet trafikalt knutepunkt. En slik forsinkelse vil føre til en fortsatt økning i trafikkproblemene, og det vil også få uønskede miljøkonsekvenser i Fredrikstad som allerede har nest høyest økning i CO2 utslipp knyttet til veitrafikk av alle kommunene i Norge.
Hvis man ikke får mulighet til en samtidig utvikling av jernbane og vei i det omtalte området vil forutsetning for å kunne realisere prosjektet være endret. Det er derfor viktig å få svar på om man kan forvente forståelse for endringer og forsering i planene slik at det ikke fører til forsinkelser. For å gå videre med planene må det fremgå av svaret hvor realistisk det er og hva som må til for å realisere en samtidig utvikling av vei og jernbane, noe som vil være best både økonomisk, miljømessig og som kan bidra til vitalisering av bysentrum og handelen i Fredrikstad sentrum.