Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden nå sørge for å endre de særnorske varebilreglene (statskassen) slik at også "minivarebiler" kan bli godkjent som varebiler, og er en slik endring så liten at den kan gjøres ved at departementet kan endre forskriften, eller vil en slik endring kun skje i forbindelse med budsjettfremleggelser, og vil statsråden offentliggjøre Toll og avgiftsdirektoratet "hemmeligstemplede" forslag til endringer som ble sendt dep. i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 som nå er fremlagt?
Begrunnelse
I forbindelse med regjeringens mål om å redusere utslippet av CO2 fra biler så hevder regjeringen at den er opptatt av å redusere utslippene av klimagasser fra transportsektoren. For mange næringsvirksomheter så er kostnadene i forbindelse med innkjøpet av transportmiddelet viktig i forhold til hvilken bil man velger å kjøpe. Dagens særnorske varebilregelverk krever at lasterommet må inneholde bestemte mål for at bilen kan benyttes som varebil. En av konsekvensene av dette regelverket viser nå at en del biltyper, såkalte "minivarebiler", ikke oppfyller kravene til hva som defineres som varebil i Norge. Det betyr at disse bilene som er svært mye mer miljøvennlige blir så mye dyre at de ikke kan konkurrere med andre varebiler, og Posten Norge AS som skal investere i 5000 nye varebiler i stedet må velge å kjøpe varebiler som til sammen vil slippe ut mange tusen flere tonn co2 i bilens levetid, enn det de nye minivarebilene ville gjort. Dette kan ikke være i tråd med regjeringens løfter eller festtaler. For meg kan det virke som om at det viktigste er festtalene. For konkret handlig har det vært lite av i denne saken.