Håkon Haugli (A): Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utlendingsnemda (UNE) har lagt seg på en praksis der det kreves av homofile asylsøkere at de skjuler sin legning ved retur til hjemlandet. Ifølge en fersk rapport fra Human Rights Watch (http://www.hrw.org/en/news/2009/08/17/iraq-stop-killings-homosexual-conduct) er hundrevis av homofile menn forfulgt, torturert og drept i Irak det siste året. Norge returnerer likevel homofile asylsøkere til Irak og begrunner vedtakene med at homofili dreier seg om handlinger man kan avstå fra. I andre internasjonale sammenhenger fordømmer Norge de land som opererer med et slikt skille mellom homofil legning og homofil praksis i sine lovverk, og utledningsmyndighetens praksis bryter med de målsettingene om større åpenhet som er fastslått av Regjeringen bl.a. i Handlingsplanen for LHBT-personer av 2008.
Vil statsråden vurdere å endre retningslinjene eller få utarbeidet en forskrift som sikrer at norsk asylforvaltning ikke legger til grunn at det kan skilles mellom homofil legning og homofil praksis?
Begrunnelse
Norge returnerer i dag asylsøkere til land der homofili er straffbart og hvor homofile forfølges og mangler rettsbeskyttelse. AIDs ”Instruks - retningslinjer om kjønnsrelatert forfølgelse” (AI-2008-063) legges til grunn ved behandlingen av slike asylsaker. UNE legger i sin tolkning av retningslinjene til grunn at det å måtte skjule sin homofile legning ikke representerer en innskrenkning i livsutfoldelsen som innebærer forfølgelse. Praksisen strider med UNHCRs anbefalinger vedr. seksuell orientering og Yogyakarta-prinsippene. Kravet om å tilpasse seg lokale kulturelle koder skal tolkes på en måte som ivaretar integriteten til den enkelte. Det er ikke lettere å endre sin seksuelle orientering enn sitt politiske syn, heller motsatt, da seksuell orientering ikke kan endres gjennom argumentasjon og refleksjon. Det stilles med andre ord ulike krav til personer som forfølges på bakgrunn av sin seksuelle orientering enn til personer som forfølges på basis av tro, bruk av ytringsfriheten eller kamp for politiske endringer. Norske utledningsmyndigheter krever for eksempel ikke at journalister skal slutte å skrive eller at politiske dissidenter skal begrense sine ytringer til privatsfæren.
UDIs avdelingsdirektør Hanne Jendal begrunner praksisen i et leserinnlegg i Dagsavisen 27. november 2008. Hun skriver blant annet:
”I mange land er risikoen liten dersom man lever ut sin legning innenfor den private sfære. Men i en del land er det dessverre lite toleranse for avvik fra strenge kulturelle normer. Det er ikke bare knyttet til homofili, også heterofile må tåle begrensninger i det offentlige rom. Retten til å kunne leve på samme måte som i liberale vestlige land, er ikke i seg selv et grunnlag for å få asyl.”
Og i flere vedtak fra UNE slås det fast at:
”Det er kun homoseksuelle handlinger som er straffbare, ikke selve legningen i seg selv.”
Når det gjelder vurderingen av hva som til sammen kan utgjøre forfølgelse, handler det om hva som skjer om man blir avslørt. Det er på det rene at homofile som returneres til land som straffer homofile - og der vold mot homofile er godt dokumentert - løper stor risiko for forfølgelse, fordi et slikt forbud medfører rettsløshet og sier noe om holdningene i samfunnet. Manglende dokumentasjon på overgrep kan ikke tolkes som at overgrep ikke forekommer, da dette oftere er et utslag av at tabuene omkring homofile er så sterke at selv lokale menneskerettighetsorganisasjoner ikke vil beskjeftige seg med overgrep begått mot denne gruppen.