Øyvind Vaksdal (FrP): Når har fiskeri- og kystministeren til hensikt å følge opp regjeringserklæring, signalene fra en enstemmig transport- og kommunikasjonskomite samt løftene fra sin forgjenger om fjerning av ulike kystgebyr og avgifter i tillegg til effektivisering av lostjenesten?
Begrunnelse
Regjeringen varslet allerede i Soria Moria erklæringen en samlet vurdering av alle gebyrer og avgifter innen sjøtransport. I Budsjettinnstilling S. nr. 13 (2005-2006) slår i tillegg en enstemmig transport og kommunikasjonskomite fast det samme. På spørsmål fra undertegnede svarer fiskeri- og kystministeren 22. desember 2005 at arbeidet med å gjennomgå Kystverkets gebyrstruktur allerede var startet opp.
I svar til stortingsrepresentant Hans Frode Kielland Asmyhr skriver fiskeri- og kystministeren 25. februar i år at det kreves inn om lag 655 millioner kroner i losgebyr, kystgebyr og sikkerhetsgebyr. Dette rammer både skipstransporten og mange andre næringer tilknyttet denne hardt og virker konkurransevridende. Dette setter både verdiskaping og arbeidsplasser langs kysten i fare.
I Nasjonal Transportplan for 2010-2019 varsles det en gjennomgang av lostjenesten med tanke på effektivisering uten at dette skal gå ut over sikkerheten til sjøs og i tillegg varsles det endelig justeringer i gebyrer og avgifter.
På spørsmål fra undertegnede bekrefter fiskeri- og kystministeren 3.
september i år at regjeringen foreslår å fjerne kystgebyret og årsavgiften for havnesikkerhet samt gjennomgang av lostjenesten og lospliktreglene, det såkalte loseffektiviseringsprosjektet. Forslag til endringer vil ifølge statsråden bli sendt på høring i løpet av 2009.
Vi er nå i slutten av november uten at saken er sendt til høring og samtidig veltes økte kostnader over på skipstrafikken. Det er nå en økende uro i skipsfartsnæringen langs kysten der mange nå føler at de er blitt holdt for narr.