Svar
Magnhild Meltveit Kleppa: Jeg vil vise til at det i spørsmålet bes om å få presentert opplysninger både om prosjekter der bompengeinnkrevingen er avsluttet og om prosjekter som har bompengeinnkreving i dag. Spørsmålet har dessuten stor detaljeringsgrad. Innhenting av de opplysningene som etterspørres, er et relativt omfattende og ressurskrevende arbeid.
Det er derfor ikke mulig å framskaffe opplysninger innen de frister som gjelder for spørsmål til skriftlig besvarelse. Jeg vil komme tilbake til Stortinget på et seinere tidspunkt med så fullstendige opplysninger som mulig innen rammene for rimelig ressursbruk.
Tilleggssvar 19. mars 2010:
Oppfølging av spørsmål nr. 257 og 337 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Arne Sortevik til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa
Jeg viser til mitt svarbrev av 8. desember 2009 på spørsmål nr. 257 til skriftlig besvarelse og mitt svarbrev av 8. januar 2010 på spørsmål nr. 337 til skrifdig besvarelse. Jeg viser også til mitt svar på spørsmål nr. 5 i muntlig spørretime 10. mars 2010. Jeg har i forbindelse med mitt svar på spørsmål nr. 337 til skriftlig besvarelse og i spørretimen 10. mars 2010 uttalt at jeg vil komme tilbake med mer utfyllende informasjon,
I det etterfølgende er det gitt tabellariske oversikter over fordelingen av statlige midler og bompenger innenfor Oslopakke 1,2 og 3, Nord-Jærenpakken, dagens bompengeordning for Bergen ogTrondheimspakken. Som omtalt i mitt svar på spørsmål nr. 337, blir det bedt om svært detaljerte opplysninger innenfor et langt tidsrom. Samferdselsdepartementet har ikke stilt krav til Statens vegvesen om å utarbeide slike oversikter over bruken av midlene innenfor de ulike bompengepakkene. Det er derfor knyttet noe usikkerhet til de rekonstruerte opplysningene. Samtlige beløp er omregnet til 2009-prisnivå.
Vedlagt følger også en oversikt over bompengeselskapenes drifts- og finansieringskostnader.
Oslopakkene 1,2 os 3
MiU.2009-kr
1988-2009
Statlige midlerBom-penger
Store prosjekter910010 540
Mindre utbedringer80120
Gang- og sykkelveger810590
Trafikksikkerhetstiltak230120
Miljø- og servicetiltak150160
Kollektivtrafikktiltak32005 550
Planlegging380960
Grunnerverv mm1050
Bomstasjoner/innkrevingsutstyr0470
Drift av kollektivtransport0480
Sum investeringer13 96018 560
Avviket i forhold til oppgitte beløp for bompenger i svaret på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 257 skyldes i hovedsak følgende forhold:
- Investeringer i bomstasjoner/innkrevingsutstyr var ikke tatt med i svaret på spørsmål nr. 257.
- Bompenger til drift av kollektivtransport var ikke tatt med i svaret på spørsmål nr. 257.
- I finansieringen av E18 Bjørvikaprosjektet inngår 150 mill. kr i inntekter fra salg av eiendommer. Dette beløpet var feilaktig tatt med som bompenger i svaret på spørsmål nr. 257.
Nord-Jærenbakken
Mill 2009-kr
1998-2009
Statlige midlerBom-penger
Store prosjekter620720
Gang- og sykkelveger9070
Trafikksikkerhetstiltak10080
Miljø- og servicetiltak10070
Kollektivtrafikktiltak190170
Planlegging1070
Grunnerverv mm20
Bomstasjoner/innkrevingsutstyr110
Sum investeringer11101310
1
Side 2
I tillegg kommer, som omtalt i svar på spørsmål nr. 257, om lag 400 mill. kr i lokale tilskudd som ikke er spesifisert.
Bergensprogrammet
Mill. 2009-kr
2002-2009
Stadige midlerBom-penger
Store prosjekter6601320
Mindre utbedringer10100
Gang- og sykkelveger130200
Trafikksikkerhetstiltak190350
Miljø- og servicetiltak9040
KoUektivtrafikktiltak2802090
Planlegging140100
Sum investeringer15004 200
I tillegg kommer, som omtalt i svar på spørsmål nr. 257, om lag 100 mill. kr i lokale tilskudd som ikke er spesifisert Bompenger til bomstasjoner/innkrevingsutstyr inngår i bompengeselskapets driftskostnader.
I arbeidet med det planlagte framlegget for Stortinget om videreføring av bompenge¬ordningen i Bergen, har Statens vegvesen foretatt en ny gjennomgang av investeringene i Bergensprogrammet så langt. Dette har ført til mindre avvik i forhold til oppgitte beløp i svaret på spørsmål nr. 257.
Trondheimspakken
Mill,2009-kr
1989-2009
Statlige midlerFor-skuddBom-penger
Store prosjekter12302001040
Gang- og sykkelveger og trafikksikkerhetstiltak240140
Miljø- og servicetiltak13070
KoUekuVtrafikktiltak18070
Planlegging100170
Bomstasjoner/innkrevingsutstyr220
Sum investeringer18802001710
Side 3
Avviket i forhold til oppgitt beløp i svaret på spørsmål nr. 257 skyldes at i dette svaret var E6 Nidelv bru - Grilstad feilaktig tatt med som et prosjekt innenfor Trondheimspakken.
Oppfølging av svar på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 337
Oslopakke 1,2 og 3
ArDrllPtskostnaderNetto finanskostnader
mill krmill 2009-krmill krmill 2009-kr
199074,8112,3204,2306,4
199164,693,7197,9287,1
199272,5102,7184,8261,9
199374,1102,7149,9207,8
199471,998,3102,6140,3
199570,894,4100,8134,4
199673.196,383,0109,4
199775,496,964,783,0
199873,792,578,198,0
199981,099,5110,3135,4
200082,297,996,0114,3
200195,5110,493,8108,4
2002102,2116,670,380,2
2003109,8122,349,154,7
2004111,0123,119,221,3
2005125,4136,81,71,9
2006134,1143,1-0,8-0,8
2007144,1152,7-4,2-4,5
2008184,4188,3-5,5-5,7
Nord-Jæren pakken
ÅrDriftskostnaderNetto finanskostnader
mill krmill 2009-krmill krmill 2009-kr
20000,91.11,31,6
200111,913,82,02,3
200221,324,3-0,7-0,8
200321,423,9-1,4-1,6
200423,225,7-1,3-1,4
200527,630,2-3,9-4,2
200627,028,8-8,2-8,8
200729,231,0-9,8-10,3
200832,633,3-6,7-6,8
Bergensprogrammet
ArDri1tskostnaderNetto finanskostnader
mill krmill 2009-krmill krmill 2009-kr
200229,433,5-17,9-20,4
200330,734,2-9,4-10,4
200436,640,6-2,7-3,0
200525,728,0-3,0-3,3
200628,130,0-4,4-4,7
200734,836,8-7,5-8,0
200846,847,7110,3112,5
Trondheimspakken
ÅrDrilftskostnaderNetto finanskostnader
mill krmill 2009-krmill krmill 2009-kr
19900,00,00,00,0
19915,57,95,17,4
19927,210,251,072,4
19937,210,036,750,8
19946,99,528,038,3
19958,010,724,232,3
19967,29,523,230,6
199710,113,025.933,2
199812,415,525,231,6
199914,017,223,328,6
200015,318,221,625,7
200116,218,716,619,2
200217,119,57,99,0
200318,220,24,85,3
200420,622,82,42,7
200524,326,6-4,8-5,3
20061,92,01 -5,6-6,0
Tilleggssvar 13. april 2010:
Jeg viser til e-post av 22. mars 2010 fra stortingsrepresentant Arne Sortevik og til brev av samme dato fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe vedlagt e-posten. Saken gjelder to spørsmål til departementets brev av 19. mars 2010 om oppfølging av spørsmål 257 og 337 til skriftlig besvarelse.
Det første spørsmålet angår driftskostnader. Tallene i departementets svar omfatter årlige driftskostnader vedrørende innkreving av bompenger i det enkelte prosjekt.
Det andre spørsmålet gjelder forklaring på hvordan negative finanskostnader fremkommer. Netto finanskostnader blir negative når renteinntektene er høyere enn rentekostnadene. Det kan skje i selskaper som har liten gjeld, for eksempel på slutten av innkrevingsperioden, eller hvis det er parallellinnkreving.