Svein Flåtten (H): Kan statsråden gjøre rede for hvor mange landbrukseiendommer som er belagt med restriksjoner som hhv. boplikt (ikke 0-grense), delings- og omdisponeringsforbud uten at eiendommene er belagt med odel og/eller at eieren har egen jordbruksdrift på eiendommen, hvor mange eiendommer som er hhv. bortleid og ute av drift (SSB har samlet tallfestet disse til 127 568) og hvilken aktivitet som må dokumenteres for å regnes som bonde med egen drift?
Begrunnelse
Spørsmålet om hva som er en bonde er i den senere tid aktualisert. Stortinget ønsker nå svar på bondetall og tilskuddsmisbruk. Det er grunn til å frykte at norsk landbrukspolitikk dreier seg om eiendommer uten egen drift og om såkalte "postkassebønder". Det tar fokus fra aktive bønder.
Statistikk fra SSB viser at det i alt er 187 768 landbrukseiendommer i Norge. Av disse er det egen jordbruksdrift på 46 887 av eiendommene. 114
885 av eiendommene har mindre enn 50 dekar eid jordbruksareal.
Jordlovens delingsforbud omfatter etter Rundskriv M-4/2 003 følgende eiendommer:
"Eiendommen må ha en slik størrelse og beliggenhet at den objektivt sett kan gi grunnlag for lønnsom drift. En må imidlertid ved vurderingen av bestemmelsen ikke bare ta hensyn til den delen av formålet som går på å sikre og samle ressursene på bruket for nåværende og framtidige eiere, men også den delen som gjelder jordvern. Sistnevnte forhold kan medføre at eiendommer med et relativt lite totalareal faller inn under bestemmelsen. En liten eiendom kan omfattes av delingsforbudet dersom det hører dyrka jord av høy kvalitet til eiendommen. I praksis har en eiendom med totalareal på 5 daa blitt ansett tilstrekkelig ettersom den hadde 3 daa fulldyrka jord. Eiendommens beliggenhet er et relevant moment. Det samme gjelder kvaliteten på arealet, vekstvilkår, og hvilken produksjonsform som er påregnelig."
Tall fra SSB viser at 13 328 landbrukseiendommer har mindre enn 5 dekar eid jordbruksareal.
Om forbudet mot omdisponering av "Dyrka jord" sier samme rundskriv følgende:
"Forbudet gjelder etter bestemmelsens ordlyd dyrka og dyrkbar jord uansett arealstørrelse. En forutsetning for at forbudet kommer til anvendelse er imidlertid at det areal som søkes omdisponert, enten alene eller sammen med annet jordbruksareal på eiendommen kan gi grunnlag for jordbruksproduksjon. Det må objektivt sett ligge til rette for en eller annen aktuell jordbruksproduksjon samtidig som produksjonen må være av et visst omfang, enten for salg eller for eget bruk. Områdets karakter vil spille en viss rolle. Det er relevant å trekke inn i vurderingen om eiendommen ligger i et typisk jordbruksområde."
Arealgrensen for konsesjonsplikt gjelder
"...bebygd eiendom, ikke over 100 dekar, der fulldyrka og overflatedyrka jord ikke er mer enn 25 dekar."
Etter odelsloven er odelseiendommer:
"Ein eigedom blir rekna som odlingsjord når fulldyrka eller overflatedyrka jord på eigedomen er over 25 dekar, eller det produktive skogarealet på eigedomen er over 500 dekar."
Ifbm. Ot.prp.nr.44 (2008-2009) stod det følgende i kap. Arealgrenser og skjønnsmessige begrep, odelslov og konsesjonslov:
"Departementet er enig med Odelslovutvalget og de høringsinstansene som har gitt uttrykk for at arealgrensene bør heves slik at odelsretten skal gjelde for landbrukseiendommer, ikke ferieeiendommer eller andre eiendommer som ikke har potensial til å drives som landbruk. Eiendom som drives i kombinasjon med arbeid eller næring utenfor bruket er, som utvalget påpekte i NOU 2003:26 side 90, svært vanlig i Norge. Departementet ser ikke noen grunn til å begrense odelsretten til tilfeller hvor eiendommen er så stor at en familie kan leve av den, eller gi det vesentligste bidraget til familiens underhold. Departementet er følgelig enig med utvalget i at de hensyn som i dag begrunner odelsretten tilsier at odelsretten fortsatt bør omfatte slike bruk som Odelslovutvalget omtalte som "støttebruk", bruk som drives i kombinasjon med arbeid/næring utenfor bruket."